Er det stress, depression eller normalt?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tusind tak for dit brev og for at dele dine tanker. Jeg kan høre, at du har rigtig meget at tænke på. Derfor er det også så godt, at du deler dine tanker her på BørneTelefonen. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at hjælpe dig.

Først vil jeg fortælle dig, at du er vildt god til at sætte ord på dine tanker og følelser. Du skriver, at du overhovedet ikke ved, hvordan du skal forklare dine tanker. Men jeg synes, at du er så god til at forklare det.

Det er helt almindeligt at have rigtig mange tanker og følelser. Det er også helt almindeligt, at følelserne er svære at sætte ord på, og at følelserne kan være forskellige. Du skriver selv, at du føler dig både tåbelig, barnlig, pinlig, modig og mange flere ting. Jeg kan godt forstå, at det er svært at føle alt det på samme tid. Men jeg synes, du er så sej. Du viser stor styrke, når du tør stå ved og fortælle om, at du føler alt det.

Så til dit spørgsmål i overskriften: “Er det stress, depression eller normalt?”. Jeg er ikke læge, og derfor kan jeg ikke sige om det er stress eller depression eller ingen af delene. Men jeg kan sige, at det er helt normalt, at man har de tanker, som du har. Derfor tror jeg umiddelbart heller ikke, at du nødvendigvis har hverken stress eller depression.

Hvis man skal finde ud af, om man har en depression eller stress, så skal man tale med sin læge. Måske har du brug for det. Men det kan også være, at du kan gøre noget selv, som kan hjælpe dig til at få det bedre. Jeg vil komme med mine forslag til, hvad du kan gøre.

Når jeg læser dit brev, så tror jeg, at dit forhold til dine forældre har betydning for det, du føler. Er det mon rigtigt forstået? Det lyder til, at det kan være både svært og forvirrende at være både hos din mor og også hos din far.

Jeg tror at det er rigtig vigtigt, at du snakker med din mor og far om, hvordan du har det. Det ved jeg ikke, om du før har gjort? Jeg tænker, at du kan snakke med dem hver for sig eller måske sammen? Hvis dine forældre ved hvordan du har det, så kan de bedre hjælpe dig til at få det bedre. Har du mon mod på det?

Du kan aftale et tidspunkt med din mor og far, hvor der er god tid til, at I snakker sammen. Måske du kan gå en tur med din mor. Eller spørge din far, om I skal snakke sammen efter aftensmaden. Det kan også være, at du kan skrive en sms til dem begge og spørge, om I skal snakke sammen på et tidspunkt.

Hvis du har mod på at snakke med din mor og far, så tænker jeg, at det måske kan være en hjælp for dig at skrive dine tanker ned. Ligesom du så fint har gjort i brevet her. Nogle gange kan man have tusind tanker, som flyver rundt i hovedet. For at få styr på dem, så kan det være en hjælp at skrive dem ned. Når man har skrevet dem ned, så er det også nemmere at fortælle andre om dem.

BørneTelefonen har en guide til, hvordan du kan skrive et brev. Du kan se guiden HER. Hvis du skriver brevet, så kan du enten give dine forældre det, inden I skal snakke. Men du kan også give dem det når I snakker eller måske selv læse det op for dem. Det er vigtigt, at du gør det på den måde, som du synes er rarest.

Jeg tænker, at du kan fortælle dem det, som du også har fortalt her. Du kan fortælle din far, at du kan blive overvældet over alt det der sker, når du er hjemme ved ham. At din søster altid går ind på værelset, og at du ofte bliver ked af det, når du skal sove. Du kan fortælle din mor, at du føler hun er overbeskyttende. Jeg synes også, at du skal fortælle hende, hvordan du har det med din stedfar.

Hvis ikke du har mod på at snakke med din mor og far i første omgang, så kan det være, at du kan snakke med en anden voksen? Måske en lærer på skolen, en venindes mor, din moster eller en nabo. Det vigtigste er, at det er én du føler dig tryg ved. Hvad tænker du mon om det?

Til sidst tænker jeg på, om du kan gøre noget andet end at tegne, når du bliver ked af det? Jeg synes nemlig, at det lyder som en rigtig god idé at lave noget, når du bliver ked af det. Når man laver noget andet, så kan tankerne komme lidt på afstand. Måske du kan lytte til noget musik, som du godt kan lide, inden du skal sove? Eller måske du kan læse en bog eller høre en lydbog?

Jeg håber rigtig meget, at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på tlf. 116111.

Varme hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?