Brev
Alt jeg gør er forkert
Hej jeg er en pige på 14 år og bor ikke hjemme fordi der var nogen broplemer der.
Jeg er flytted ud til min plajemor for c.a 2 år siden. det skal lige sigs der er kun mig og hinne men her for det siste har jeg gjort alt hvad jeg kunne for at gør det så godt jeg kunne men hun bliver hved med at væger sur på mig.
jeg er nådet der til hvor jeg overvejr at sige forvel fordi hun giver mig så doglig selvvæger og lige mit i det her brav jeg er hved at sende kommer hun ind på mit værlse og rårbte ad mig.
Og samtidig har misted alle mine venner og jeg her fundt ud af min (ikke lenger ven) skær i sig selv. Og det er jeg navøs for. Men igen jeg føler mig ligetyldig så der er nok ikke nogen der vil lytte
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år.
På børnetelefonen vil vi altid gerne lytte til dig. Du er ikke ligegyldig for os.
Det lyder ikke rart, at selv om du gør alt, hvad du kan, så er din plejemor sur. Det lyder heller godt, at du har mistet alle dine venner.
Ved du hvorfor hun er så sur? Plejer du og din plejemor at have det godt sammen –  eller har det altid været sådan?
Måske har du  allerede forsøgt – men har du talt med din plejemor?
Det er godt at vælge et tidspunkt, som passer jer begge, og hvor stemningen er okay. Så er der størst mulighed for, at din plejemor har tid til at lytte.
Du kunne måske fortælle, at du er ked af, at I ikke har det godt sammen? Og at du for tiden og du overvejer, at flytte? At det betyder meget for dig. at i begge har det godt sammen…?
Hvis du ikke ved, hvordan du skal tale med din plejemor – så er du velkommen til at ringe til os på tlf 116 111. Så kan vi sammen finde ud af, hvad du kan gøre. Vi kan måske tale lidt om, hvordan du får startet på samtalen, og hvad du kan sige.
Jeg vil også anbefale dig at kontakte til De 4 årstider. Her ved de, hvad det vil sige at bo hos plejeforældre. Med dem kan du tale mere om, hvad der er bedst at gøre lige nu.
Skulle det allerede være kommet så langt, at I ikke selv kan løse det – eller ser du ikke andre muligheder end at flytte: Så har du altid mulighed, for at få en bisidder fra os.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 116111. Du kan også læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Jeg kan høre, at du er en pige, som er meget omsorgsfuld over for andre. Du bekymrer dig om din tidligere ven, som skærer i sig selv. Du gør meget for at din plejemor og du skal have det godt sammen.
Samtidig skriver du til mig. Og det fortæller mig, at du også er god til at passe på dig selv!
Jeg håber I får nogle gode samtaler sammen, og at mine forslag kan hjælpe dig videre.
Kærlig hilsen Catherina
Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro
Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.
Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?
Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.
Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.
Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.
Føler du dig presset?