Alene

Hej.

Jeg har problemer med at stille alt for høje krav til mig selv. Jeg føler mig aldrig god nok.

Jeg bor ikke med min mor og min far er ofte væk og sover ofte alene. For det meste er jeg glad for at være alene med for tiden er jeg begyndt at føle mig svigtet.

Jeg har gode veninder og er okay på gymnasiet, men føler intet hænger sammen i min hverdag.

Jeg er utrolig træt af min far og vil bare gerne være sammen med ham en gang i mellem, men jeg er træt af at bo med ham.

Det var dejligt at jeg havde et år på efterskole uden ham. Vi vil ikke have gjort ting på samme måde og vi kan ikke acceptere hinanden.

Jeg er omringet af veninder der har kernefamilien og jeg er ofte misundelig over at jeg ingen samlet familie har.

Jeg har ingen søskende, men jeg har 3 bonussøstre. De er perfekte til alt i skolen og mestrer både instrumenter og kan synge.

Selvom jeg har kendt dem i mange år, så er jeg ikke en del af flokken. Jeg har ingen af de samme interesser og jeg får intet ud af at snakke med dem. De laver ofte ting sammen og kalder sig “pigefamilien” med min fares kæreste (moren) i også.

Jeg har et talent for at tegne, men jeg får næsten aldrig gjort det mere og har ikke lysten. Jeg skriver ofte ting ned som jeg skal have klaret men får aldrig klaret dem.

Jeg er enormt træt hele tiden, selvom jeg får nok søvn. Jeg får ondt i hovedet i skolen efter få timer, fryser tit og har ofte hjertebanken.

Nogle gange ville det være meget nemmere bare at bo alene. Så kunne jeg gøre ting på min egen måde. Ligesom da jeg gik på efterskole, der fik jeg klaret det jeg skulle fordi jeg kun var mig.

Jeg savner min bedste veninde som er i England for at studere.

Jeg savner min mor der bor langt væk, men jeg vil ikke bo hos hende, da jeg selv bliver lukket ind i hendes ensomme liv.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Det lyder til, at du føler dig lidt alene med det hele for tiden. Forhåbentlig får jeg her givet dig nogle forslag og ideer, som du kan bruge.

Du fortæller, at du har en række veninder med kernefamilier. Det gør dig misundelig – for du har ikke selv en samlet familie. Det kan være svært at se andre have det, man ikke selv har. Det tror jeg, mange kender.

Du skriver at du er træt af at bo sammen med din far. Og du beskriver så fint ‘pigefamilien’ med de 3 bonussøstre, der mestrer sang og instrumenter. Jeg kan godt forstå, hvorfor det er nemt at komme til at føle sig lidt anderledes – selvom du jo også har dit tegnetalent og dine interesser.

Du skriver om dit store behov for at gøre tingene på din måde. Ligesom da du gik på efterskole. Måske er det rigtigt for dig at forfølge ideen om at kunne være dig selv?

Måske er du allerede begyndt at spekulere lidt over fremtiden, og hvor du skal bo, når gymnasiet slutter? De fleste skoler har en uddannelses vejleder, studievejleder eller psykolog, som du vil kunne bruge.

Måske kunne du have lyst til at kontakte ham eller hende? Det kan være, at I kan tale lidt om fremtid og muligheder for at flytte hjemmefra. Der er ikke længe til, at du fylder 18 år.

Jeg ved ikke, hvor du bor, men mange unge flytter til de større byer såsom København, Odense og Århus pga. uddannelse – eller måske bare for at komme lidt væk og få lidt luftforandring.

Hvis du flyttede for dig selv, så kunne din far og mor komme på besøg. Og du ville være sammen med dem i ‘mindre doser’. I kunne fx lave noget mad sammen eller tage i biografen – eller noget helt andet. Mange oplever, at man værdsætter hinandens selskab lidt mere på den måde.

Noget helt tredje kunne også være at du kunne tage til udlandet og studere ligesom din veninde? Eller tage ud og rejse lidt? Måske du kan starte med at tage over og besøge din veninde i en weekend?

Såfremt du har lyst til at tale mere kan du ringe til os på 116 111 eller kontakte os via sms eller chat, hvor der sidder voksne klar til at tale med dig.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?