Afhængig af min telefon..

Hej er en pige på 11 og jeg er fuldt afhængig af min telefon..

Jeg kan ikke stoppe mig selv med at kikke på den. I mine timer, mens jeg spiser og endda om natten!

Mine forælder har opdaget mig flere gange men min telefon om natten, og bliver bare vold sure:(. Min mor er også virkelig afhængig af sin telefon men siger at det er okay men jeg forstår det ikke rigtigt..

Kh pige på 11
Ps hved ikke rigtigt hvilket emne det skulle være så valgte stres fordi jeg stresser min hverdag allltttt for meget.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11.

Hvor er det bare godt, at du skriver herind med dine tanker om mobilafhængighed. Jeg tror nemlig slet ikke, du er den eneste, der føler dig afhængig af din telefon.

Mobiltelefonen fylder rigtig meget i vores hverdag, og man kan nemt føle, at den er meget svær at give slip på igen. Jeg kan høre i dit brev, at det også er noget, du oplever.

Først og fremmest er det så sejt, at du selv er klar over, hvor meget telefonen fylder i din hverdag. Det er nemlig først, når vi selv opdager det, at vi kan ændre på det. Mon du kan følge mig i det?

Hver gang vi kigger på vores telefon, så arbejder vores hjerne en masse. Den skal nemlig tænke over alle de ting, vi ser på skærmen. Der er også en masse lys i skærmen som påvirker os.

Rigtig mange børn og unge oplever, at deres forældre bruger deres telefoner meget. Så kan det være rigtig svært selv at vide, hvordan man finder en god balance.

Jeg vil rigtig give dig nogen råd til, hvordan du kan øve dig på at bruge telefonen mindre. Jeg håber, at du vil prøve mine forslag af!

  • Lad telefonen ligge udenfor værelset, når du skal sove. En rigtig god (og svær) øvelse er, at du lader mobilen ligge udenfor dit værelse, når du skal sove. På den måde bliver du ikke fristet til at kigge på den om natten.Måske føles det underligt de første nætter, men over tid vender man sig til det. Det kan hjælpe til, at man får en meget bedre søvn, når man ikke bliver forstyrret af lys og lyd fra telefonen. Hvis du er vant til at bruge mobiltelefonen som alarm, så kan du høre dine forældre, om de vil købe et rigtigt vækkeur til dig.
  • Øv dig i at slukke telefonen. Det kan være en god øvelse at slukke telefonen, når man ikke vil bruge den. Måske du kan slukke den, når du spiser mad, eller når du har timer i skolen?I starten vil du måske opleve, at du kigger på en slukket telefon rigtig mange gange. Men med tiden vender du dig til, at den er slukket, og du kan bruge din energi på at være sammen med de mennesker omkring dig.
  • Slet de apps, der stjæler meget tid. Måske kender du det, at der er nogen ting på telefonen, som man bruger rigtig meget tid på? For nogen er det sociale medier og for andre er det spil. Det er meget forskelligt.En rigtig god øvelse er at slette de apps i en periode. Måske vil du opleve, at du pludselig har tid til alt mulig andet. Måske den tid du før har brugt på TikTok nu kan bruges på at se film med din familie, spille bold med vennerne eller noget helt andet.

Jeg håber meget, at mit svar kan hjælpe dig. Som sagt er det bare så sejt, at du gerne vil ændre din telefonafhængighed. Jeg hepper på dig!

Kærlig hilsen
Børnetelefonen.

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?