Brev
Verdens værste liv
Hej! jeg er en pige på 12 år og jeg føler at jeg har verdens værste liv af mange forskellige årsager. jeg vil begynde med at fortælle om min bedste ven. vi har altid været gode venner. men i december 2018 begyndte vi at blive bedre venner. nu er vi bedste venner men nu er jeg ved at miste hende.
hun vælger altid at være sammen med de andre i stedet for mig. det gør virkelig ondt at se hende grine sammen med de andre når jeg sidder i hjørnet og græder. vi taler og skriver ikke særlig meget mere og jeg savner hende virklig meget. jeg har skrevet til hende at jeg savner hende og skrev at hun også savnede mig. i går skrev vi sammen og jeg kunne mærke at hun gerne ville skrive med mig fordi det var hende der skrev til mig 3 gange uden vi havde en samtale. der er bare det med hende at hun har ligesom en personlighed når hun er sammen med mig. og så har hun nogen andre personligheder når hun er sammen med de andre. så jeg føler altid udenfor.
lige nu er hun ude og cykle med den samme pige som hun var sammen med i går. og på det socialemedie Tik Tok skriver hun og poster kun ting om hendes andre venner og hvor meget hun elsker dem. jeg vil ikke fremstå som en hjælpeløs lille pige der har brug for venner så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
mit andet problem er at min farfar døde her for lidt siden. vi gik i lang tid og bare ventede på den dag han skulle dø. han måtte ikke være på hospitalet så min farmor og farfar havde fået en hospitalseng med hjem som han bare lå i og ventede på at dø. der er jo så mange ældre mennesker der lager over at de kun får hjemmehjæp eller hvad det heder en gang om ugen eller en gang hver anden uge. min farfar var nød til at få nogen ud til han 3 gange hver dag. ligesom vi ventede på at min farfar skulle dø venter vi nu på at min morfar dør. han har lungekræft og for 2 år siden sagde lægerene at han nok kun havde 2 år tilbage at leve i. så hvis der sker noget og han skal på hospitalet må vi ingen gang besøge ham eller holde begravelse.
og i alt det her der sker samt corona har jeg fået en spiseforstyrelse. klokken er 15.00 og jeg har stadig ikke spist noget. jeg ved at min krop har brug for næring men jeg kan bare ikke få mig selv til at skulle spise noget. jeg træner meget og jeg er begyndt at tabe mig. lige nu vejer jeg 45,5 kilo så for en pige som mig er det ikke så meget undervægt men stadig undervægt. jeg taber mig mere og mere og jeg er også lige begyndt at få stræk mærker det gør mig bare endnu grimmere end jeg er i forvejen.
der er ingen gode ting i mit liv længere. jeg græder hele tiden og jeg kan ikke falde i søvn om natten. jeg føler mig helt tom inden i. det føles som at få ståkket en kniv i hjertet og drejet den rundt. jeg vil gerne sige det til nogen men jeg er ikke rigtig tætte med nogen. jeg har prøvet at sige det til min bedste ven (hende jeg mister) hun ved at der er noget galt men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årig pige
Tak for dit brev. Det lyder til, at du har rigtig meget, som fylder indeni. Derfor vil jeg rigtig gerne prøve at hjælpe dig godt videre.
Jeg kan sagtens forstå, at det kan gøre ondt at føle, at ens bedsteveninde vælger at være sammen med de andre i stedet for dig. Du skriver i dit brev, at din bedste veninde fortæller, hun også savner dig, og at hun skriver til dig.
Det får mig til at tænke, at din veninde gerne vil dig. At din veninde ser andre venner, behøver ikke betyde, at hun ikke vil være sammen med dig. Kunne det være at din veninde også tvivler på om du vil hende? Jeg synes det vil være rigtig godt, hvis du kan fortælle din veninde, hvordan du har det med jeres venskab. Ligesom når du skriver til hende, at du savner hende. Måske der faktisk er en eller anden forklaring på, hvorfor hun poster ting på Tik Tok med alle mulige andre end dig. Mon du ville have mod til at tale med hende?
Du skriver du tænker på, om du måske kan komme til at fremstå hjælpeløs. Jeg tænker at det er helt okay, at fremstå som en pige der har brug for venner. Alle har brug for venner. Og at du faktisk aktivt handler på det behov, beviser i hvert fald, at du ikke er hjælpeløs! Men det er selvfølgelig en god idé at overveje, hvem du vil være sammen med.
Du beskriver, at du oplever din veninde opfører sig forskelligt, når hun er sammen med dig eller de andre. Det får mig til at tænke på, hvordan du oplever at hun er anderledes?
Mon din veninde godt har kunne fornemme, du ikke har det så godt for tiden? Det at du har mistet din farfar, og din morfar er meget syg, kan jeg høre påvirker dig meget. Jeg synes det er godt, at du tænker du gerne vil fortælle til nogen, hvordan du har det. Måske din veninde gerne vil være der for dig, men hun ikke helt ved hvordan?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med dine forældre eller andre voksne om det, at du har mistet din farfar? Får du snakket med nogle voksne om din morfars situation, og hvilke tanke og følelser det giver dig?
Det er meget naturligt, at det at have mistet din farfar og at din morfar er syg, gør dig rigtig ked af det. Men det bekymrer mig, at du siger, du lader vær med at spise. Som du selv så klogt siger, så har din krop brug for næring for at fungere. Så selvom mange bekymringer godt kan give en nedsat appetit, er det så vigtigt at spise lidt alligevel. Ellers påvirker det din sult også dit humør negativt.
Når man har det skidt, og man føler sig tom indeni, så kan det virke som om det kan give lidt kontrol, ikke at spise. Det er bare ikke en løsning, der er sund for dig.
Det virker til, at du er alt for hård ved dig selv. Det er vigtigt, at du ikke går med alt det der gør ondt alene. Derfor er det også rigtig stærkt, at du skriver herind. Det er nemlig første skridt på vejen, hen i mod at åbne op.
Du skal have det bedre, så du kan se alle de gode ting der er i dit liv igen. Nogle gange når man har det skidt, kan det føles som om man er faldet ned i et sort hul. Så er det svært at få øje på alle de gode ting, der er omkring en.
Vejen op af det hul, er ved at fortælle hvordan du har det.  Ligesom du har gjort rigtig flot i dit brev. Du kan fortælle din veninde de ting du har lyst til, at hun skal vide. Det er dog vigtigt, du også involverer nogle voksne. Hvis det er svært at snakke om, kan du også vise dem brevet her til at starte samtalen.
Dine forældre og din folkeskolelærer har ansvar for, at du trives og har det godt. Det er deres ansvar at hjælpe dig i det her, så du ikke er alene. Du har vist styrke ved at skrive herind. Jeg håber, du kan bruge den styrke til at række ud til en voksen, og sig du har brug for at fortælle dem, hvordan du har det. Eller starte med at få talt ud med din veninde, for at finde helt ud af, hvad det egentlig er, der gør at hun pludselig er anderledes end før.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du altid velkommen til at skrive igen, eller ringe på Børnetelefonen på 116111.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen