Brev
Tænker hele tiden på mad…
Hej BørneTelefonen, her for 2 år siden ( der var jeg elleve år ) der besluttede jeg mig for at tabe mig. Jeg var ca 5-7 kg for overvægtig og jeg fik også smidt dem, nu er jeg normalvægtig men kan ikke lade være med at tænke på mad. Jeg kan Helle ikke lide at være sammen med venner når de vil have noget af spise fordi jeg er bange for at indtage for mange kalorier. Jeg er 13 år og vejer 41-42 kg og jeg er 151 cm høj. Er det en normal vægt?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årige pige
Hvor er det sejt, at du kan tage en beslutning og føre den ud i livet. Det er en vigtig egenskab at have. Det er samtidig også godt, at du reagerer, når du nu oplever at have svært ved at slippe beslutningen efter at målet faktisk er nået.
Jeg kan sagtens forstå, at du kan være nervøs for, om du tager på igen. Men ens vægt kan godt svinge lidt til begge sider, uden det betyder, at det går den “forkerte” vej. Det er vigtigt at huske på.
At du ofte tænker på mad og kalorier er meget almindeligt. Der er ikke noget i vejen med at tænke sig om, og tage fornuftige valg – så længe det ikke tager overhånd. Samtidig har du en alder hvor kroppen er under forandring, og du vil opleve kropslige forandringer gennem alle dine teenageår – så pas på du ikke dømmer dig selv og dit udseende for hårdt undervejs.
Jeg vil foreslå, at du enten taler med dine veninder om dine bekymringer eller prøver at udfordre dig selv ved at spise sammen med dem igen. Selvom det kan virke grænseoverskridende, så skulle dine bekymringer nødigt forhindre dig i at hænge ud og hygger dig med dine veninder. Så hvis du oplever at det faktisk kommer til at kontrollere din adfærd og også gå udover dit sociale liv – så er det vigtigt, at du får talt om det.
Da din krop og din vægt som sagt er under forandring, kan man ikke rigtig tale om normal vægt. Det handler faktisk lige så meget om generel sundhed, og ikke kun om vægt. Det kan være ting som, at du får sovet nok, at du får frisk luft, at du har gode venner osv.
Hvis du føler at tankerne omkring mad tager overhånd, så er det også altid en god ide at tale med din læge for at være sikker på, at du får den bedste støtte i at blive glad for din krop.
Jeg vil ønske dig nogle gode oplevelser sammen med dine veninder fremover.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen