Brev
strækmærker efter anoreksi
hej brevkasse.
jeg er en pige på 14 år, der har haft, og stadig har, en spiseforstyrrelse. min spiseforstyrrelse startede for alvor i juli 2019, hvor jeg tabte mig 3 kilo. jeg var blevet meget tynd (jeg var allerede tynd i forvejen) og jeg kunne godt se at jeg var nødt til at gøre noget ved det. så jeg tvang mig selv til at spise mere, og det var ekstremt svært.
jeg faldt meget tilbage til spiseforstyrrelsen igen og igen, og gør det stadig væk nogen gange. jeg har siden da taget 9 kilo på, og det har været det hårdeste nogensinde. det skal lige siges at jeg er på p-piller, og de fik mig også til at tage mere på. de 9 kilo kom på ca. 6 måneder, så min krop kunne næsten ikke følge med. hver eneste gang jeg kigger mig selv i spejlet, har jeg lyst til at være tynd igen. det hjælper selvfølgelig ikke, at der er store lilla strækmærker på mine hofter, baller, og lår. det gør mig ekstremt ked af det, og jeg synes bare ikke det er fair, at jeg skal have de her grimme “ar” efter jeg skulle tage så meget på.
jeg vil gerne finde en måde til at kunne fjerne, eller i hvertfald formindske, mine strækmærker. nogle idéer? leder efter gode, men ikke alt for dyre produkter til det.
(jeg kan ikke læse, se eller høre noget om spiseforstyrrelser, mad eller vægt uden at være ved at græde, så please ikke skriv for meget om det i svaret.)
tak<3
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du virker som en rigtig sej pige. Det er meget imponerende, at du tilbage i 2019 formåede at tage ansvar for din egen sundhed.
Derudover virker du også utrolig selvbevidst.
Det kræver en særlig indsigt og styrke at kunne forstå sine egne begrænsninger. Og at du samtidigt skriver til sidst i dit brev, at du ikke får det godt, når du læser eller hører om spiseforstyrrelser, er simpelthen så flot.
Og derfor skal jeg selvfølgelig nok gøre mit bedste for at opfylde dine ønsker.
I dit brev virker det til, at det der fylder mest i øjeblikket, er dine tanker vedrørende dine strækmærker.
Strækmærker er meget almindelige hos kvinder, og fuldstændige naturlige. Strækmærkerne opstår, når kroppen er i udvikling. Og selvom det er forskellige hvornår og hvor hurtigt kroppen udvikler sig, så ender de fleste kvinder med at have en eller anden forskellig grad af strækmærker.
Der findes mange produkter, der lover, at de kan hjælpe i forhold til at kunne formindske strækmærkerne. Disse produkter findes fordi der desværre er mange andre unge piger, og også voksne kvinder, der også er meget kede af det over og fokuseret på deres strækmærker.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med at finde de rette produkter til at formindske dine strækmærker og jeg er også usikker på, om der faktisk findes nogen, der virker.
Med tiden vil dine strækmærker dog ændre deres farver og blive mere blege, og derfor ikke fremstå ligeså tydelige. Og jeg håber alligevel, at det kan give dig en smule ro.
Jeg tænker, at du virker til at have været igennem mange forskellige udfordringer i forhold, hvordan du ser dig selv.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig for dig, at du fik et mere afslappet forhold til din egen krop, og dens udvikling.
Og jeg ville gerne, at du ikke skulle bruge så meget tid og energi på at tænke over, hvordan du ser ud, hvordan andre ser dig og hvad du spiser. Jeg forestiller mig nemlig, at det må være rigtig udmattende. Og at det måske efterlader meget lidt overskud til andre ting.
Når man er en 14 årig pige, er man også i den alder, hvor der af helt naturlige årsager sker en masse forandringer, både kropsligt og med ens tanker. Og der sker især mange forandringer, da kroppen nu forbereder sig på at blive til en ung kvindekrop. Det kan blandt andet betyde, at man får rundere former. I denne periode, hvor teenageårene begynder, er det meget almindeligt, at man kan have det svært ved de ting, der sker.
Du kunne måske overveje at snakke med en af dine venner eller veninder om dine usikkerheder. Det er meget muligt, at de kan genkende nogen af dine tanker og følelser.
Her til sidst vil jeg gerne sikre være sikker på, at du kender til Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade. De er nemlig eksperter i hvad man kan gøre, når bliver udfordret i forhold til mad, appetit og ens eget kropsbillede. Og det kunne være, at du en dag fik lyst til at snakke mere om disse ting.
Jeg håber virkeligt, at du kan se bort fra navnet! Og tænke på dem som eksperter, der kan give dig råd om fx strækmærker. De ved virkeligt, virkeligt meget på området – og kan måske give dig ideer og forslag. De vil gerne hjælpe dig!
Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du får noget hjælp og støtte til at håndtere dit eget kropsbillede.
Du har vist en styrke ved at skrive herind. Den styrke håber jeg, at du kan finde frem igen. Jeg håber, den kan give dig mod til at dele tanker og usikkerheder med en anden person. Og på den måde give denne person mulighed for at støtte dig.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen ved også at ringe, sms’e eller chatte med os på BørneTelefonen på: 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen