Brev
Spiseforstyrrelse?
Hej!
Jeg har været igennem en spiseforstyrrelse hvor jeg nåde ned på omkring 45 kilo.
Jeg er forresten 160cm høj. Men min spiseforstyrrelse er gået op og ned.
Først gik jeg fra 48 kilo til 45 kilo og så gik det lidt op og ned. Min spiseforstyrrelse stoppede omkring den 18. Maj da jeg skulle tilbage i skolen. Men nu er den ved at komme tilbage.
Jeg vejer normalt 48 kilo men nu er jeg nede på 46,50. Jeg vil gerne tabe mig men jeg kan virkelig godt lide mad og jeg elsker at bage og den slags. Men jeg vil jo ikke blive syg. Jeg vil gerne stoppe det en gang for alle og bare spise normalt. Men det er virkelig svært.
Hver gang jeg spiser noget får VIRKELIG dårlig samvittighed. Men når jeg ikke spiser noget men træner istedet bliver jeg tilfreds. Selvom jeg ved at jeg burde spise noget.
Jeg har overvejet at sige det til en af mine venner. Men jeg ved ikke hvem jeg skal sige det til. Og jeg er bange for at de vil sige det videre til nogen.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det er rigtigt godt, at du skriver ind til os omkring dit problem med spiseforstyrrelse. Det er noget, du skal have hjælp til, og som du ikke må gå med alene.
Du skriver, at du har en spiseforstyrrelse, og at din vægt er gået lidt op og ned. Når jeg læser dit brev, får jeg også indtrykket af, at du tænker meget over din vægt, og hvad du spiser. Det er meget normalt, at ens vægt ændrer sig, og i din alder er man i gang med at vokse og udvikle sig. Hvis du tager på, er det derfor en helt naturlig del af at blive ældre.
Jeg kan godt forstå, at du er træt af at bekymre dig om din vægt og have dårlig samvittighed over at spise. Her på BørneTelefonen hører vi fra mange børn og unge, som bekymrer sig om deres udseende og vægt. Men sådan skal man ikke gå og have det. Derfor  skal man have hjælp, når man tænker så meget over maden – så det ikke bliver værre.
Jeg kan også se, at du skriver, at du ikke vil blive syg, og at du bare ønsker at spise normalt. Du skriver også, at du virkelig godt kan lide mad og elsker at bage. Det er rigtig godt, at du har det sådan. Mad er meget vigtigt for at have det godt og være sund og rask, og det lyder til, at du godt ved det.
Det næste skridt for dig lyder så til at være at fortælle det til nogen. Det er nemlig sådan, man starter med at få hjælp. Jeg kan ikke se ud fra dit brev, om du har fortalt det til dine forældre eller måske din klasselærer?
Du kan også godt sige det til en af dine venner, som du selv nævner. Men det vigtigste er at få sagt det til en voksen. Hvis du synes, det er svært at sige det til dine forældre eller en lærer, kan du måske vise dem dit brev til os? Der har du beskrevet så fint, hvordan du har det. Så kan I derefter snakke sammen om det, du har skrevet. Vil det måske være en god løsning for dig?
Jeg synes også, du skal kigge på LMS hjemmeside. De har fx nogle gode råd til, hvordan man får talt med lægen om spiseforstyrrelse. Lægen er nemlig rigtig god at få hjælp fra, hvis man har en spiseforstyrrelse. Se mere her
Du kan måske også kigge på siden sammen med en veninde, før I taler med en voksen?
Du er allerede godt i gang med at få hjælp nu, fordi du har skrevet til os. Det er rigtig godt gået! Jeg håber meget, at du også får fortalt det til en voksen, så du kan få den rette hjælp til at komme videre og få det godt igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen