Spiseforstyrrelse?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år,

Tak for dit brev. Jeg kan se, at du spørger os om du har en spiseforstyrrelse. Jeg vil starte med at sige, at vi på BørneTelefonen ikke  kan udtale os om, hvorvidt man har diagnosen ”spiseforstyrrelse”.

Når jeg læser dit brev, så er jeg ikke i tvivl om, at du  lige nu er forstyrret i dine tanker omkring mad og din spisning. Der er nemlig ikke normalt, at have lyst til at kaste op efter man har spist.

Jeg tænker, at vi kan snakke lidt om hvad du kan gøre, for at komme ud af det igen. Hvad tænker du mon om det?

Du skriver i dit brev, at du den sidste uge ikke har haft så meget lyst til mad som du plejer. Det lyder virkelig ikke særlig rart, at have det sådan. Hvis du tænker tilbage, har det så kun været sådan i en uge, eller har et stået på i lang tid? Jeg spørger fordi, at kroppen ikke bryder sig om at undvære mad i for lang tid af gangen. Det er ikke sundt for kroppen, da den har brug for mad for at få energi.

Du skriver, at du bliver ked af det når du spiser noget og også kaster maden op igen. Det må være hårdt, at have det sådan. Jeg kan godt forstå, at du har skrevet ind til os! Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvorfor du mon har fået det sådan. Er det fordi maden giver dig kvamle? Er det fordi du vil tabe dig? Er det fordi, at du føler dig alene? Eller er der noget andet, som gør at du får det sådan?

Der kan være rigtig mange grunde til, at man begynder at have forstyrrelser i sin spisning. Det er rigtig vigtigt, at man finder ud af det, så man kan få rettet op på det. Hvis ikke, så kan det ende ud i at man bliver rigtig syg. Det er der ingen som ønsker. Derfor er det vigtigt, at du fortæller nogen om dine tanker omkring mad. Du kan fx. starte med at snakke med din mor eller far omkring det. Har du mod til det?

Hvis der er svært at sige det til dem, så kan du også skrive det i et brev til dem. På den måde, kan I måske nemmere komme til at snakke sammen om det. Dine forældre vil nok kunne hjælpe dig med at få hjælp til det.

Hvis dine forældre har brug for mere hjælp, så kan i sammen snakke om at tage forbi din læge. Din læge kan snakke med folk, når de har problemer med spisning, helt ligesom du beskriver du har det. Derfor er det en virkelig god ide at tage forbi lægen. Hvad tænker du om det?

Hvis du har brug for mere rådgivning og svar på spørgsmål omkring spiseforstyrelser, så vil jeg anbefale sig at kontakte rådgivningen som hedder LMS. Det står for Landsforeningen for Spiseforstyrrelser. De er rigtig dygtige til at rådgive unge og forældre, hvor der er problemer med spisningen. Deres hjemmeside finder du her: Spiseforstyrrelser

Ved at skrive ind til os, så har du vist, at du er en modig pige. Jeg håber, at du kan bruge noget af det mod til at dele dine tanker med dine forældre. Det er først skridt i den rigtige retning. Husk på, at vi på BørneTelefonen og dem på LMS står klar til at hjælpe dig igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser