Brev
Spiseforstyrrelse
Hej
Jeg er en 13 årig pige, som har en storesøster på 18.
Min storesøster har spiseforstyrrelser, hver gang hun har spist noget, går hun ud på toilettet og kaster maden op igen.
Jeg har det meget svært med det. hun har tabt 85 kilo. det er ret sindssygt. hun går til psykolog. men hvad nu hvis hun dør? og hvordan kan man bedst muligt hjælpe hende?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tænk at have sådan en betænksom søster som dig. Jeg tror, at din søster vil blive meget rørt, hvis hun vidste, at du går og tænker så meget på hende.
Hvis man har spiseforstyrrelse, er det rigtig vigtigt, at man får professionel hjælp – og det kan jeg læse, at din søster får. Det betyder, at der er nogle voksne, der passer på hende og gør, hvad de kan for at hjælpe hende. Husk det!
Man kan godt sige, at en spiseforstyrrelse ”styrer” en. Den får én til at gøre ting, der ikke er gode for én – og det kan være meget hårdt at være vidne til. Derfor tror jeg, at du har brug for, at der også er nogen, der passer lidt ekstra på dig. Det er nemlig rigtig hårdt at være pårørende. At se ens søster syg.
Jeg ved ikke, om du har talt med dine forældre om din søster. Men mon de ved, at du går rundt og er bange? Hvis ikke, skal du fortælle dem det, så de også kan passe på dig. De tanker må du ikke gå med alene!
Måske du også har brug for at tale med en voksen, der ”kun” tænker på dig. Det kunne fx være din lærer eller en anden voksen, du har i tankerne? En lille snak kan føles som en stor lettelse. Jeg ved også, at det kan være rigtig rart, hvis ens veninder ved, hvad det er, der fylder. Så hvis du ikke allerede har fortalt dem, hvordan du har det derhjemme, kunne det også være en mulighed?
Til sidst vil jeg sige, at du allerbedst hjælper din søster ved at være dig selv. Selvom hun måske ikke har overskud til at vise det lige nu, så betyder du helt sikkert meget for hende. Lyt til hende og vær sammen med hende, når hun kan overskue det.
Husk også, at du altid kan kontakte BørneTelefonen på 116 111.
De bedste hilsner til dig
fra BørneTelefonen
har du en spiseforstyrrelse?
En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.
En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.
Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.
Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.