Spiseforstyrrelse

Hej

jeg er en pige på 13 som har en spiseforstyrelse.

Når jeg er i skolen spiser jeg ikke noget men kun i perioder på omkring 2-3 måneder, jeg kaster op og har det faktisk rigtig skidt. Der er kun en i min klasse der ved det. De andre lægger ikke mærke til det fordi det er i perioder, men jeg bliver tyndere og tyndere og min mor er begyndt at fatte mistanke om at der er noget galt med mig.

Jeg gør det ikke for at blive tynd, det er bare noget det kommer. Men fordi jeg er blevet meget tynd er de andre begyndt at sige at jeg har anoreksi

så en dag da jeg kom hjem fra skole sad jeg og græd i bussen og mødte en dreng på min ejen alder der er min bedste ven nu

og der er endnu en grund til at de andre ikke kan se hvorfor de andre grunde er at der er ikke problemer i min familie og jeg ser glad nok ud men det er jeg ikke så hvad skal jeg gøre?????…….

Hilsen en pige på 13

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er det godt, at du selv reagerer på de følelser, som du kan mærke - og at du beder om hjælp nu. For som du siger, så er det måske svært for andre at se, at du har brug for hjælp, når du og din familie ellers ikke ser ud til at have problemer.

I dit brev skriver du, at kun en fra din klasse, ved hvordan du har det. Det er jeg glad for at høre, fordi så har du allerede fortalt den til en anden. Du fortæller også at du har mødt en dreng i bussen, som nu er din bedste ven. Mon du allerede har snakket med ham om hvordan du har det? Hvis ikke, kunne det måske være en mulighed?

Din mor er også begyndt at fatte mistanke, og hun er sikkert meget bekymret for dig, og jeg er sikker på at hun vil gøre alt for at hjælpe dig ud af spiseforstyrrelsen. Derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt for dig at snakke med din mor om, hvordan du har det – så du kan få noget hjælp. Du kan vise hende dit brev og mit svar, det kan gøre det lettere for dig at få det sagt.

Hvis man har en spiseforstyrrelse, er det meget svært at slippe alle tankerne og kontrollen omkring mad. Du skriver, at du ikke gør det, fordi du vil tabe dig, men at det bare er noget, der kommer. Måske føles det rart og godt, når du selv kontrollerer, hvad du spiser eller hvad du, i perioder, ikke spiser? Mange med en spiseforstyrrelse kan være bange for at skulle give kontrollen fra sig, derfor kan man have en følelse af, at man ikke vil have hjælp. Det er en del af spiseforstyrrelsen – husk det.

Jeg vil råde dig til at tage til din læge, og det vil være godt, hvis du tager din mor med. Din læge vil nok foreslå, at du får nogle samtaler med en psykolog og en diætist. Psykologen vil hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du har udviklet din spiseforstyrrelsen, og vil også kunne hjælpe dig med at komme ud af den igen. Diætisten vil hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er normalt og sundt at spise. Måske føles det svært at gå til lægen, og jeg ved, at sygdommen arbejder meget imod det. Men det er bare så vigtigt, at du er stærk, og at du får din mor til at gå med dig.

Landsorganisationen mod Spiseforstyrrelser har en rigtig god hjemmeside lige her: http://www.lmsnyt.dk. Der kan du og evt. din mor, læse meget mere om spiseforstyrrelser, og der er en gratis og anonym rådgivning.

Jeg håber virkelig, at du får samlet styrken til at vise din mor brevet her og til at gå til lægen.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser