Brev
spiseforstyrlse
Jeg vil gerne have spiseforstyrlse ved ikke hvad jeg skal gøre føler mig fanget i min egen krop jeg er 167 og har ikke spist i en dag så jeg vejer 65,4 jeg synes det er for meget
der er også en masse ting der gør de svære jeg bor i pleje familie fordi min mor er alkoholiker og hun brugte vold mod mig jeg kender ikke min far men også begrund af alt det her corona det for mig til at tænke meget jeg er den sidste uge bare våget midt om natten og bare begyndte græde jeg siger til folk jeg har det fin men det passer
kh en meget forviret 13 årige pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Hvor er det modigt af dig at skrive herind med dine tanker.
Jeg håber jeg forstår dit brev rigtigt – Jeg forstår starten af dit brev, som at du tænker på om du kunne have en spiseforstyrrelse? Der er rigtig mange unge, som er kede af deres krop, og ikke er tilfreds med den. Især er det vægten, som mange er kede af og gerne vil ændre. Ud fra det du skriver, lyder det til, at du kunne have brug for at tale med nogen om, hvordan du egentligt har det.
Det lyder ikke rart at du har været udsat for vold. Når man har oplevet vold og svigt fra sine forældre kan det sætte spor i ens tanker, og give en nogle følelser der er svære at beskrive og snakke om. De følelser kan rumstere så meget, at man føler sig fanget i sin krop og har det virkelig ubehageligt. Det er vigtigt at få snakket med nogen om hvordan man har det, for at man kan få det bedre. Mon dine plejeforældre godt ved at du er ked af det?
Det er vigtigt at få hjælp fra nogen, der har erfaring. Det ville være en god idé, hvis du kunne snakke med dine plejeforældre om at tage en tur forbi din egen læge. Din læge kan blandt andet fortælle dig om din krop har en vægt, der passer til dig. Din egen læge kan også henvise dig videre (måske til en psykolog), hvor du kan snakke om de ting, du har oplevet.
En psykolog forstår nogle gange de tanker, man har inde i kroppen bedre end man selv gør, og kan hjælpe en til at forstå, hvorfor man føler, som man gør. Samtaler med en psykolog gør det muligt at komme gennem svære perioder i livet. Du kan tale med din læge om Gratis psykologhjælp. Du har faktisk ret til hjælp og støtte.
Jeg vil også råde dig til at kigge på denne hjemmeside: Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade Måske kan du se på hjemmesiden sammen med dine plejeforældre? De har hjulpet mange unge, der føler sig i tvivl og har mange tanker om mad og vægt.
Jeg forstår godt at du kan komme til at tænke på situationen med coronavirus, når du skal til at sove. I Danmark bliver der gjort rigtig mange ting, for at undgå at coronavirus bliver spredt rundt i samfundet. Herinde på BørneTelefonen har vi lavet en lang liste med spørgsmål og svar om coronavirus. Måske du kunne kigge på den, og få svar på nogle af de tanker du har om det? Du kan finde siden her
Jeg håber du får snakket med dine plejeforældre og måske din læge om hvordan du har det, så i kan få en snak om dine tanker
Du er også altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 hvis du får brug for at snakke med en voksen herindefra. Vi vil altid gerne hjælpe dig.
Hvis jeg har misforstået dit brev, er du også altid velkommen til at skrive til brevkassen igen!
De bedste hilsener
BørneTelefonen