Brev
Ondt i maven, når jeg spiser
Hej jeg er en pige på 13.
Jeg har anoreksi og på det seneste er jeg begyndt at få virkeligt ondt under ribbenene, når jeg spiser. Det er ligemeget hvor meget, jeg spiser og det er der i ca 30-60 Minutter.
Min fordøjelse forgår virkeligt langsomt. Fx kan jeg godt kaste noget op også selvom at det er 3-4 timer siden at jeg spiste det. Om ugen indtager jeg nok 7-25 dråber afføringspiller, men det er meget forskelligt.
Jeg tør ikke at sige det til min læge eller forældre for jeg er bange for at de ville opdage min spiseforstyrrelse
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige.
Tak for dit ærlige brev. Det er flot og modigt, at du erkender overfor dig selv og overfor os, at du har en spiseforstyrrelse. Det er et vigtigt skridt i processen til at få det bedre.
Som du dog selv er inde på, så er du nødt til at tale med en læge om dine mavesmerter. For at lægen kan stille den rigtige diagnose, er du også nødt til at fortælle om dine madvaner og din brug af afføringsmiddel. Når du er under 15 år, skal lægen desuden inddrage dine forældre og de vil derfor også få at vide, hvad I har talt om.
Jeg vil derfor på det kraftigste opfordre dig til at tale om dine madvaner og dine mavesmerter med dine forældre. Det er højst sandsynligt sådan, at de smerter du har, er et udtryk for, at din krop siger fra.
Prøv at tænk på, hvorfor du ikke har lyst til, at dine forældre skal vide, hvordan du har det? Er du nervøs for, at de vil blive vrede? Kede af det? At de ikke kan forstå dig?
Måske vil de reagere med nogle af disse følelser, men uanset hvad så er jeg sikker på, at de bliver glade for, at du deler dine tanker med dem. Og jeg tror på at de gerne vil hjælpe dig.
Er det mon også fordi, at du synes, at det er svært for dig at skulle sige det til dem? Find en dag hvor I har god tid, og sig til din mor, far eller begge to at du har noget vigtigt, som du gerne vil tale med dem om. Hvis det er alt for svært at få sagt, så kan du evt. Også vise dem dette brev?
Meget ofte kan spiseforstyrrelser komme ind i ens liv, hvis der er noget, som man synes er rigtig svært. Det kan være mange forskellige ting. Men det er tit sådan, at man skal finde den årsag og få hjælp til den, før man arbejde mod spiseforstyrrelsen. Den hjælper måske én med noget i en periode. Men det er bestemt ikke den bedste løsning på længere sigt.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at du kan bruge mit svar, selvom det måske ikke helt var det svar, som du håbede på.
Mange hilsner fra BørneTelefonen