Normalt??

Hej brevkasse.

Jeg er en pige på tretten år, og jeg har altid været meget tynd. Jeg vejer 34 kilo og er 150 cm høj.

Jeg har det rigtig svært i skolen i øjeblikket og jeg har i det sidste stykke tid, tænkt rigtig meget over min krop. Jeg kan godt se at jeg er tynd og jeg kan mærke mine ribben for meget.

Min bedste ven er rigtig tynd, for tynd, men jeg har det alligevel som om at jeg bliver nødt til at være tyndere end hende.

Jeg får det vildt dårligt når vi taler om vægt eller mad, og selvom jeg ikke har lyst til at se ud som hende, kan jeg ikke lade være med at tænke som jeg gør.

Jeg er begyndt at tage nogle billeder af mig selv hvor jeg kan se hvor tynd jeg egentlig er. Jeg har det som om at jeg skal bevise det overfor mig selv. Jeg har det også som om at jeg spiser mere end mine veninder. Hvis vi er sammen og de spiser maden hurtigere får jeg det vildt dårligt med at spise min mad færdig. Jeg er også begyndt at tænke over hvad jeg har spist den dag og om jeg egentlig er sulten hver gang jeg spiser, hvilket jo også er okay, men jeg føler at det er noget der påvirker mig ret meget.

Mine veninder siger også tit at jeg er sådan ret normal tykkelse så jeg bliver også meget i tvivl.

Det er ikke fordi at jeg gerne vil være tynd, men jeg bliver alligevel ked af det hver gang nogen siger det.

Jeg er træt, udmattet og ser ikke så meget mine venner fordi at jeg har lyst, men fordi at jeg føler at jer bliver “nødt” til det. Jeg tænke hele tiden på hvornår jeg bare kan komme tin at ligge i min seng sove igen.

Jeg vil gerne vide om jeg er stærkt undervægtig eller normal?

Og hvordan jeg får mine tanker et andet sted hen og kan klare mig lettere igennem min hverdag.

Tak

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Jeg kan læse, at du er god til at mærke efter. Du har lagt mærke til, at de her tanker fylder og påvirker din hverdag. Det er rigtig godt, at du reagerer på din bekymring. Det er et alvorligt emne, som det er meget vigtigt at få hjælp til.

Først vil jeg sige, at der jo ikke er to piger som ser ens ud. Det gælder både højde, næser, numser og ikke mindst tykkelse. Fælles for os alle er dog, at ingen af os er perfekte og at det er vores forskelligheder der gør os unikke. Du og dine veninder er i en alder, hvor der sker rigtig meget med jeres kroppe. Derfor er det naturligt, at man kommer til at fokusere meget på kroppen og dens udseende.

Men når man har så meget fokus på sin krop, som du har lige i øjeblikket, så kan man ende med at blive rigtig ked af det. Det lyder også som om, at det er noget som I fokuserer meget på i venindegruppen? Måske er "stemningen" omkring kroppe og udseende ikke så god i øjeblikket. Det kan være, at I skal have en snak om de her tanker med én på skolen, så I kunne få hjælp til at det fylder lidt mindre? Måske en idrætslærer eller sundhedsplejerske?

Du spørger, om du er stærkt undervægtig. Det er noget, som jeg tænker at du skal tale med en læge eller sundhedsplejerske om. Det er nemlig vigtigt, at det er en fagperson, eller en voksen der kender dig, der taler med dig om præcis det. Men du skal helt sikkert ikke tabe dig.

Jeg synes dog bestemt, at det er bekymrende, at du fokuserer så meget på din vægt. Det bekymrer mig også, at du er så træt og uoplagt, at du har lyst til at sove hele dagen og mest ser dine veninder af pligt. Nogle gange kan et fokus på f.eks. mad, flytte tankerne væk fra det der egentlig gør én ked af det. F.eks. at have det svært i skolen. Er det noget du kan genkende?

Mit råd til dig er, at fortælle dine forældre hvordan du har det. For det er ikke godt at gå rundt, helt alene, med dårlige tanker om sig selv. Du kan bede dine forældre om at gå med til jeres læge. Lægen kan finde ud af, om du har behov for hjælp i forhold til vægt, mad og hvordan du har det.

Hvis du får talt med nogen om det og får noget hjælp til tankerne, vil de med tiden måske fylde mindre, så de ikke påvirker din hverdag.

Hvis du ikke allerede har fortalt dine forældre, hvordan du har det, så kan jeg forestille mig, at det er noget, der kan være svært at få sagt. Men måske har dine forældre allerede lagt mærke til, at du ikke har det så godt? Det kan også være, at de ikke har tænkt over det og bliver overraskede.

Uanset hvad, så tror jeg, at dine forældre vil blive glade for, at du deler dine tanker med dem. Og at det vil være en stor hjælp og støtte for dig, at have en af dem med til lægen.

Jeg håber, at du får samlet mod til, at tale med dine forældre eller en anden voksen om dine tanker.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser