model

hej

jeg er en pige der lige er fyldt 12 år og vil rigtig gerne være model men der er lige to ting der står i vejen den ene er at jeg vejer 44 kg og mange af mine venner siger jeg er tyk og jeg er kun 157 høj. har haft lidt spiseforstyrrelser. men jeg vil bare gerne hvide om jeg er overvægtig

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for, at du skriver herind til brevkassen og deler din bekymring med os. Du skriver at du godt vil være model men du er i tvivl om du er overvægtig. Jeg kan rigtig godt forstå at det betyder meget for dig om du har rette vægt når nu du gerne vil være model.

Nå jeg tager din alder, højde og vægt i betragtning, så er du bestemt ikke overvægtig. Når dine venner kalder dig tyk, så er det slet ikke rigtigt. Dine venner ved ikke nok om, hvad man bør veje for at være sund og i god kropsudvikling. Det er altså læger og sundhedsplejersker der er uddannede til at tale om det.

Der sker så meget med kroppen i teenageårene og alle vokser i forskellige tempo. Eksempelvis… nogle vokser hurtigt i højden, og de er måske super tynde. Nogle vokser langsomt i højden og derfor virker det som om, de har mere fedt på kroppen. Nogle får bryster tidligt og andre senere. Ansigtstræk ændrer sog også meget i disse år.

I din alder er det meget almindeligt, at man sammenligner sig selv med veninderne. Det er tit nemmest at se det gode ved andre og så glemme at lægge mærke til det gode ved en selv. Alt det siger jeg, for at du skal tage det med i dine overvejelser, når du tænker på at du gerne vil være model. Det er simpelthen svært at vide hvilken højde og vægt du har om 1 eller 2 år. Din krop har brug for at blive behandlet godt (god mad, motion,søvn og være glad) så du kan vokse i de næste mange år, derfor vil det være bedst, at du ikke tænker på at tabe dig.

Hvis du stadig er i tvivl om vægten, så kan du tage en snak med sundhedsplejersken. Du kan kontakte sundhedsplejersken på din skole og få en snak med hende om din vægt, kost og motionsvaner. Hvis du ikke har en sundhedsplejerske på din skole, kan du få fat på hende ved at bede en af dine lærer om at kontakte hende. Hun har som regel en fast træffetid på skolen - det kan du måske spørge på skolens kontor om?
Sundhedsplejersken ved også en masse om kroppens udvikling, og hende kan man godt snakke med om alt muligt.

Du skriver at du har haft lidt spiseforstyrrelse, måske kunne du læse om hvordan andre tackler og kommer igennem spiseforstyrrelser på rådgivningen og Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade, de har også en hjemmeside www.spiseforstyrrelser.dk , du kan også ringe og snakke med en rådgiver på telefon 70101818 mandag til torsdag fra 18-20.

Jeg synes, du sammen med dine forældre skal kigge på hjemmesiden. Når jeg skriver, du skal gøre det sammen med dem, er det fordi, det er rigtig vigtigt, at de kan støtte dig. Kan du mon bede dem om det? Hvis ikke du kan, så kig måske i første omgang selv se på siden og overvej så, hvilken voksen i dit liv, som du tror ville være god at betro dig til.

Jeg håber du kan bruge mine tanker om vægt og sundhed, du er altid velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen 116111 og snakke med en rådgiver.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser