Brev
Min veninde har spiseforstyrrelse
Hej
jeg er en 13 årig pige,
min bedste veninde er lige blevet indlagt på hospitalet for 2 gang.
Den 1 gang var på min gamle skole, jeg kendte alle i min klasse rigtig godt, og vi var kun 12 elever og 4 af dem var piger.
Jeg havde godt lagt mærke til at hun blev tyndere og tyndere og meget mere træt, og jeg havde også snakket lidt med de 2 andre piger om det.
Jeg plejede at gå rundt på skolen sammen med hende i hvert friktkavter, hvor vi bare gik og hygge snakkede.
Men pludselig en dag sagde vores lære at hun var blevet indlagt, jeg blev RIGTIG ked af det, for det var vores sidste år på den skole og der var 3 måneder tilbage af skoleåret, og jeg vil bare nyde den sidste tid med hende.
Efter hun var blevet indlagt, gik jeg rundt alene i hvert frikvarter og tænkte på hende, jeg snakkede ikke rigtig med nogen for jeg havde bare lyst til at sidde og tænke, når vi havde time kunne jeg ikke koncentrere mig, fordi jeg havde så mange tanker.
Når jeg skulle sove om aftnen græd jeg altid mig selv i søvn.
Men en dag i frikvarteret begyndte jeg at græde rigtig meget, for jeg kunne ikke være i mig selv længere, jeg løb ind i klassen imens at der var nogen fra min klasse der spurgte hvad der var galt, men jeg valgte at ignorer dem. Da jeg kom ind i klassen lagde jeg med hovedet over bordet og græd, og jeg var ikke med til de sidste 2 timer vi havde, og jeg snakkede også med nogen voksne om det, det hjalp lidt, men ikke helt vildt meget.
Hun nåde ikke at komme tilbage til skolen inden sommerferien, og det var en rigtig hård tid for mig, og jeg overvejede også at gøre skade på mig selv, men jeg kunne ikke gøre det imod min familie.
Men nu er hele min klasse flyttet over på en anden skole.
Efter efterårs ferien fik vi at hvide at hun var blevet indlagt igen.
Og jeg blev selvfølgelig ked af det igen.
Nu er det en uge siden at hun blev indlagt, og det er faktisk gået okay, men jeg er vildt bange for at det bliver ligesom den første gang hvor jeg græd mig selv i søvn osv.
Har du nogle gode råd til hvad jeg kan gøre for ikke at få det så slemt igen?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Mange tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå det er svært når ens bedste veninde er blevet indlagt. Det er helt naturligt at blive ked af det og få en masse tanker.
Jeg synes det er ret godt gået af dig, at du har talt med nogle voksne om det. Og jeg er også glad for at høre det hjalp lidt. Det hjælper tit at tale med nogen når man har det svært og ikke ønsker det skal blive værre. Så jeg tror det kunne være godt for dig at tale med nogen om hvordan du har det lige nu. Måske det kunne være nogle af de samme voksne du talte med sidst? Hvis det er svært for dig at få det sagt, kan du skrive det ned, eller vise den/de voksne dit brev og mit svar.
Det virker til du står meget alene med det hele, og det er ikke godt. Vi har alle brug for andre. Især når vi har det svært og går rundt med en masse tanker. Måske du også kan prøve at tænke på, at der er nogen der hjælper din veninde og det rent faktisk går lidt bedre nu?
Jeg tænker også om det kunne hjælpe dig at tale med din veninde? Det ved jeg ikke om I gør allerede. Men måske det kunne være rart at tale med hende eller besøge hende hvis det er muligt.
Mange hilsner Børnetelefonen