Brev
Min veninde har en spiseforstyrrelse
Hej brevkassen
Min bedste veninde fik en spiseforstyrrelse over sommerferien, og så blev det værre og hun stoppede i skole.
Efter at hun stoppede i skole har hun boet halvdelen af sin tid meget langt væk sammen med sin hest.
Jeg vil bare SÅ gerne hjælpe hende og være der for hende!
Men det er bare så svært når hun jo bor langt væk og så kan hun aldrig rigtig overskue at være sammen…
hun siger næsten altid nej når jeg spørger fordi hun ikke kan overskue det og helst ikke vil vise til mig at hun har det rigtig dårligt.
Hun siger at hun nogengange spiller en “facade”.
Jeg vil bare hjælpe hende men jeg aner ikke hvordan.
Jeg er også så bange for at det pludselig tager overhånd og hun skal indlægges eller noget.
Hendes mor har også fortalt at hun er bange for at “miste” mig, altså at vi ikke er så tætte mere når hun kommer ud af det.
Også til jul.
Jeg vil gerne give en god oplevelse i julegave men er bange for at hun slet ikke kan holde ud at være sammen med mig i længere tid.
Jeg savner hende bare så meget!
Hilsen mig!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Jeg er sikker på, at det er rigtig vigtigt for din veninde, at du bliver ved med at holde kontakt til hende. Det er nok den bedste måde, du kan hjælpe hende på lige nu.
Din veninde har en spiseforstyrrelse, der er så alvorlig, at hun er stoppet i skolen, og jeg forestiller mig, at når hun er væk i lang tid, er det nok fordi hun er i behandling. Jeg kan godt forstå, at du savner hende og gerne vil hjælpe hende, men hun har nok ikke det overskud, der skal til at være sammen med andre. En spiseforstyrrelse er nemlig en sygdom, der fylder meget for den, der har den.
Når din venidnes mor siger, at hun håber, du stadig er der for hende, synes jeg, det bekræfter, at hun gerne vil dig, men ikke magter det lige nu.
Så jeg tror, at den bedste julegave, du kan give hende, er, at forsikre hende om, at I to stadig er gode veninder, selv om I ikke ses så tit, og at du vil være der for hende, lige gyldigt hvad der sker.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen