Min spiseforstyrrelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 10 år

Tusinde tak fordi du deler dine tanker om din krop og din vægt. Det er rigtig godt, at du rækker ud og søger noget hjælp. Jeg vil gøre mit allerbedste for at hjælpe dig!

Når du fortæller, at du spiser meget lidt for tiden og din mor er bekymret, så tænker jeg, at det ville være en god idé at snakke med nogen om det. Jeg bliver nysgerrig på, om du har haft en snak med din mor, om de tanker du selv går og har? Ved hun at du føler dig tyk, og at du er bekymret for, at du er på vej ind i en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse betyder nødvendigvis ikke at man er alt for tynd. En spiseforstyrrelse handler om, at man har det svært med at spise, som man plejer, og at man tænker ekstremt meget på sin krop og sin vægt på en usund måde.

Du skriver også at du har gået på julemærkehjem og tabte dig rigtig meget. Det tænker jeg er vildt flot, da det viser du har masser af vilje, styrke og mod. Kunne du måske bruge den samme vilje og styrke til at få snakket med nogen om de tanker du går med?

Ved din mor mon, at du også selv er lidt bekymret? Kunne du forestille dig, at spørge din mor om I kan snakke sammen om det? En idé kunne være, at du viser hende det brev du har skrevet her ind til BørneTelefonen. Du kunne også prøve at snakke med en anden voksen.

Et forslag kunne være at fortælle det til en voksen du er tryg ved. Måske du kunne spørge din yndlingslærer henne i skolen, om du kan få en samtale med sundhedsplejersken? Hvis du ikke er tryg ved at gå alene, kan du spørge en af dine klassekammerater, om de vil gå med?

Sundhedsplejersken ved meget om børn og deres kroppe, og kunne derfor være rigtig god til at hjælpe dig, med de tanker du går rundt med.

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært, at vide hvad man skal gøre med alle de tanker. Det er helt normalt, at være meget opmærksom på sin krop i din alder. Der sker nemlig en masse med sin udvikling, både med kroppen og der er mange tanker at holde styr på.

Jeg håber virkelig du har mod på, at få snakket med nogle voksne, der kan hjælpe dig videre! Masser af held og lykke!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser