Brev
Min søster’s spiseforstyrrelse
Hej.
Jeg skriver detter brev, på grund af min søster’s spise forstyrrelse. Jeg har brugt flere timer på Google for at prøve at finde en slags behandling. Men intet har givet mig hvad jeg leder efter. Det er derfor jeg skriver.
Jeg vil gerne vide, hvad det kan forudsage. Jeg er bekymret for hendes hembred. Hun siger hele tiden at hun ikke sulten. I de seneste dage har hun kun fået et måltid om dagen.
Hun skændes altid med min mor, om at det kan få alvorlige konsekvenser hvis ikke hun spiser.
Jeg ønsker bare at finde måder på at hjælpe hende. Hun er 14.
Hjælp
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år,
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil hjælpe din søster, hvis du kan fornemme, at hun ikke har det godt. Det kan være rigtig hårdt at se én, man holder af, have det dårligt eller være ked af det. Din søster er heldig, at have en bror som dig, der tør gøre noget ved situationen.
Ved du, om dine forældre snakker med din søster om, hvordan hun spiser i øjeblikket? Måske er det derfor, din mor og søster skændes nogle gange? Ud fra det du skriver, er jeg ikke helt sikker på, om det er derfor de skændes.
Når man kommer i puberteten, sker der en masse ting med ens krop – den udvikler sig. Man kan også begynde at tænke over, hvem man egentlig er, og hvordan man gerne vil være. I den periode kan man godt blive hurtigt vred eller ked af det. Alle de her pubertets-tanker kan også fylde så meget, at man har svært ved at koncentrere sig om andet – og man kan også miste appetitten i en periode. Måske det også er det, din søster oplever lige nu.
Ved du, om din søster med sikkerhed har en spiseforstyrrelse, eller er det noget du er bange for, at hun har? Måske har dine forældre sagt det eller også har din søster talt med en læge? Uanset hvad er det selvfølgelig ikke rart at se og høre på for dig.
Hvis der er tale om en egentlig spiseforstyrrelse, så er det vigtigt, at din søster får hjælp til at kontrollere den. Hvis din søster ikke har talt med dine forældre eller en læge om, hvordan hun har det med mad lige nu, er det nok også en god idé, hun gør det.
Når man taler med en læge, kan hun/han kunne sende en videre til en psykolog, som kan hjælpe én ud af spiseforstyrrelsen. Psykologen kan også hjælpe en med de svære tanker eller følelser, man kan gå rundt med.
Har du fortalt dine forældre, at du er meget bekymret for din søster? Hvis ikke, kunne du så forestille dig, at du kunne gøre det? Det kan måske være lidt svært at starte samtalen, men det er alligevel vigtigt, at du ikke går med bekymringerne alene.
Dine forældre vil garanteret gøre alt, hvad de kan, for at passe på dig og din søster. Men måske har de ikke opdaget, at din søster ikke spiser noget? Det kan også være, at de har opdaget det, og at din søster allerede får hjælp? Så vil dine forældre måske fortælle dig det, og du kan så forhåbentlig blive lidt beroliget.
Hvis du har brug for at snakke med nogen om, hvordan du kan tale med dine forældre eller hvis du har andre spørgsmål, er du også meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os på nummer 116 111. Det er gratis. Du er også velkommen til at logge på Chatten.
Det er vigtigt, at du ikke går rundt med bekymringerne og tankerne alene. Det er nemlig dine forældres opgave at passe på dig og din søster – og måske er de allerede opmærksomme på din søster, men tror, at du ikke har ‘opdaget noget’, og så vil de måske ikke gøre dig nervøs. Det kan også være, at de ikke har gjort noget endnu, og så kan det være, at de gør det, når du har snakket med dem.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen