Brev
Kan ikke holde mad i mig…
Hej Brevkasse.
Jeg er en 16-årig pige som har et problem med at holde mit mad nede.
Når jeg har spist, går der måske 20 minutter også kommer det hele bare op. Jeg stikker ikke to fingre i halsen, det kommer bare udbaf ingen ting, det ligger bare i munden, så er det bare ud på toilettet og få det ud med det samme, hvilket ikke er rart.
Dette sker af mange flere omgange hen på dagen. Føler derefter at min krop ikke har lyst til at få mad. Og kan derfor være svært ikke at stikke to fingre i halsen.
Det er på ingen måde medvilje det ryger bare op og der kommer meget.
Jeg ved ikke om det kan være fordi, der er problemer i pigeverdenen og jeg tænker alt for meget over det… eller at jeg tænker at jeg er tyk og har en maskulin krop. (har fået afvide at jeg har en maskulin krop, hvilket jeg ikke blev glad for)
Tak
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 16 år
Mange tak for dit brev. Det er bare så ubehageligt, når kroppen gør ting, som ikke er rare, og som man ikke helt kan forstå hvorfor sker. Jeg kan fornemme, at du har tænkt meget over hvorfor du mon kaster op, og at det er noget, som ikke er sundt for dig. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret. Hvor er det godt, at du har skrevet til BørneTelefonen, så jeg måske kan hjælpe dig.
Du skriver, at du ikke stikker to fingre i halsen. Det får mig til at tænke, at du måske ved noget om spiseforstyrrelser i forvejen? Måske har du hørt om den spiseforstyrrelse, som kaldes for bulimi. Bulimi er en spiseforstyrrelse, der er karakteriseret ved spisetrang, spiseanfald og efterfølgende forsøg på modvirke, at man tager på i vægt ved for eksempel at fremprovokere opkast. Dette kommer af en frygt for at være/blive overvægtig. Kan du mon genkende nogle af disse ting?
Hvis du har brug for mere information om krop og spiseforstyrrelser, kan du læse mere om det her.
Jeg kan fornemme, at du allerede har tænkt over, hvad der mon er årsag til dine opkast, når du skriver om bekymringer om din krops udseende og om problemer i pigeverdenen. Tanker og bekymringer, som for eksempel dem du omtaler, kan godt påvirke appetitten. Nogle gange er det sådan, at hvis man har ubalance i det psykiske, kan det godt vise sig fysisk på kroppen.
Det er svært for mig at fortælle dig, hvad der er årsag til at netop din krop reagerer med opkast. Det er du nødt til at snakke med en læge om. Du kan også snakke med din læge om alle de tanker, du går rundt med, som ikke kun handler om opkast. Det er slet ikke noget, som man skal gå alene med. Jeg synes derfor også, at du skal fortælle det her til din mor og/eller far, så de kan hjælpe dig. Du kan også fortælle det til en anden voksen, som du stoler på. Det kunne for eksempel være en lærer eller en anden fra din familie. Hvis der er en sundhedsplejerske tilknyttet din skole, kan du også tage en snak med ham/hende. Hvis det er svært for dig at fortælle om, kan du eventuelt vise dette brev, som du har skrevet til BørneTelefonen.
Det rigtig vigtigt, at du kommer til lægen, så du kan finde ud af, hvorfor din krop handler som den gør. Jeg håber derfor, at du har mod på at følge mine råd, så du også kan få nogle til at støtte dig i alt det, som du lige nu går alene med. At du allerede har gjort dig mange tanker omkring det, og at du har handlet på det og skrevet ind til os, får mig til at tænke, at du er en stærk pige. Jeg tror på, at du kan!
De varmeste hilsner fra BørneTelefonen