Kalorier og smuldrende venskaber

Kære Brevkasse

For to år siden var mit liv fuldstændig fantastisk. Jeg havde tre vidunderlige, sjove og søde veninder, som jeg kunne grine og fjolle med. Jeg var sund og rask, og jeg skrev med drenge, og havde i det hele taget mange veninder og venner.

Men så begyndte én af mine veninder at tale rigtig dårligt om sig selv. Jeg husker, at hun kaldte sig selv en hval. Da jeg vejede ca. 10 kilo mere end hende, sagde jeg selvfølgelig, at jeg vejede mere hende. Det førte til en slags ”leg”, hvor hun kaldte sig selv tyk, og så sagde jeg, at jeg var tykkere, og så sagde hun, at hun var tykkest.

Efter et godt stykke tid stoppede jeg, og sagde at vi skulle holde op, da jeg godt kunne se, at det var latterligt. Men så begyndte hun på noget andet; slankekure.

I starten var det bare i hverdagen, at hun nægtede at spise sukker, så var det en uge, en måned, og nu spiser hun aldrig noget, som hun ved, der er sukker i. Det lyder måske sundt ikke at indtage de såkaldte “tomme kalorier”, men det er blevet en slags tvangstanke, og hun spiser langt fra normalt. Hun er meget tynd og også undervægtig. Hun spiser heller ikke morgenmad, og hun snakker hele tiden om, hvad hun spiser, eller fortæller mig hvad hun ikke spiser.

Så er der min anden veninde. Hun har hele sin barndom været en smule overvægtig, men nu er hun præcis, som hun skal være. Hun bare nogle rigtig mærkelige spisevaner. Hun spiser intet i skoletiden, men når hun kommer hjem drikker hun MEGET store mængder light sodavand og derudover spiser hun næsten kun kulhydrater som ris, pasta og brød.

Selv er jeg enormt stresset. Alt jeg har tænkt på det sidste halve år, er mad. Jeg tæller kalorier i alt, hvad jeg putter i munden. Jeg kan ikke lide at spise ude, og jeg kan heller ikke så godt lide at spise sammen med andre. Når min mor eller andre laver mad til mig, kan jeg ikke lide at spise det, for jeg ved, at de laver deres mad med olie og smør.

Jeg har ikke spist over 1300 kalorier om dagen siden sommerferien, og jeg har tabt mig over 10 kilo. Mit mål var 5 kg, men nu kan ikke stoppe, for jeg vil ikke tage på igen. Hver gang jeg spiser ser jeg bare tal, tal og atter tal, og jeg tæller stort set hver eneste bevægelse jeg laver, for at finde ud af, hvor mange kalorier jeg har brændt.

Nogle gange tvinger jeg mig selv til at spise, og andre gange tvinger jeg mig selv til ikke at gøre det. Jeg ville ønske, jeg kunne gå tilbage til dengang, jeg stadig var sund, fik min menstruation og ikke frøs hele tiden.

Jeg føler mig helt vildt presset, og dagdrømmer tit om, at jeg bliver skudt i hjertet eller et eller andet. Jeg vil rigtig gerne tale med nogen om det, men jeg tør virkelig ikke. Jeg er bange for, at min mor eller far bliver sure, eller tvinger mig til noget.

synes også det er pinligt, at jeg tæller kalorier, og at jeg ikke kan lade være. nogle gange kommenterer folk på, at jeg er blevet tyndere, men der er ingen der ved hvorfor.

Den førstenævnte veninde er tit sur på mig. Vi går alle meget op i vores skolearbejde, men hun bliver meget ked af det, hvis jeg får højere karakterer end hende. Det påvirker vores venskab rigtig meget, at det er blevet så mærkeligt, som det er nu.

Der er nu kun én i min venindegruppe, som spiser normalt. Jeg vil bare tilbage til dengang, hvor jeg ikke skulle sulte mig en hel dag, fordi jeg vidste, at der var pizza til aftensmad.

Mvh.
Mig

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Det lyder til, at vægt og mad har taget helt overhånd i din venindegruppe. Din krop har brug for mad for at kunne fungere. At du for eksempel hele tiden fryser og ikke får din menstruation er en måde, hvor din krop fortæller, at den passer på sig selv og sparer på energien og det er ikke slet ikke sundt for dig. Det er derfor smadder godt, at du stopper op og reagerer på det ved at skrive herind. Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med at finde den rette hjælp.

Det kan være enormt grænseoverskridende at skulle fortælle andre om, hvordan man har det. Jeg har talt med andre, som har haft svært ved at fortælle det, blandt andet fordi de har været nervøse for, hvordan andre vil reagere, som du også skriver om i forhold til dine forældre. Det er ikke til at vide, hvordan dine forældre vil reagere. Det kan godt være, at de først bliver overrasket, men forældre vil deres børn det bedste og derfor også gøre hvad de kan for at hjælpe. Nogle kan bedst lide at sige det til deres forældre mens de sidder sammen og har god tid, mens andre hellere vil skrive det i et brev. Hvilken måde vil være bedst for dig at sige det? For nogen kan det være godt på forhånd at tænke over, hvordan du vil fortælle det, så kan det blive lettere at sige i situationen.

En mulighed er også at tale med sundhedsplejersken på din skole. Din sundhedsplejerske vil både kunne tale med dig og rådgive dig i dine spisevaner og hvad kroppen har brug for. En start kan være at finde ud af, hvornår sundhedsplejersken er på skolen og hvordan du kan få aftalt en tid. Hvordan ville det være for dig?

Det lyder til, at din venindegruppe er påvirket af vægt og mad samt hvordan I klarer jer i skolen. Netop de ting er noget der ofte fylder, når man er på din alder og mange bliver mere bevidste om, hvordan de ser ud og hvad andre tænker om dem. Alligevel lyder det til, at det er noget som fylder for meget i din venindegruppe og derfor tænker jeg, at det kan være en god ide, hvis du taler med en lærer, som du er tryg ved om nogle af de ting. Måske kan det være rart både for dig og din venindegruppe, at læreren kender til det, for så kan din lærer også hjælpe og støtte jer. Hvad tænker du om det og hvornår vil være et godt tidspunkt at tale med din lærer?

Det kan kræve en del at stoppe op og tænke over, hvor man er på vej hen og hvordan man egentlig har det med sig selv. Det er godt og sejt, at du mærker efter og reagerer på det.

Kærlige tanker til dig

BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser