Brev
jeg kan ikke stoppe med at spise.
hej børnetelefonen.
Jeg hedder E og er 14 år, jeg kan ikke stoppe med spise, hver gang jeg får chancen for at spise, så gør jeg det, indtil at maden bliver fjernet fra mig.
Jeg går nogen gange ned uden mine forældre opdager det for at hente mad om natten.
HJÆLP
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Det lyder som om du er rigtig sulten, og at du spiser meget fordi, du har brug for det. Men det må ikke være rart at føle at din appetit er ude af kontrol. Mon du skriver herind fordi du er bange for, at du spiser for meget og/eller for at blive for tyk?
Du er 14 år og formentlig i puberteten. Er det rigtigt? Når man er i puberteten har kroppen brug for rigtig meget energi, så man kan blive højere og udvikle sig som man skal. I den periode kan man godt have fornemmelsen af konstant at have ’ædeflip’. Er det sådan du har det?
Har du snakket med nogen om, at du er så sulten, f.eks. din mor eller far? Det kan være at de kan hjælpe dig med, hvad du kan gøre eller hvad du kan spise. Hvis det er nogle usunde ting du kommer til at spise, kan de måske lade være med at købe dem ind. Hvis det derimod handler om, at det du spiser ikke rigtig mætter, så kan det være dine forældre kan lave noget andet til aftensmad (og andre måltider), der mætter mere. Hvad tænker du om det?
Der er nemlig også forskel på hvilken mad man spiser og hvor længe man føler sig mæt. Og vokser man og udvikler sig, så er der brug for mere energi gennem maden.
Det kan også være at det ville være rart for dig at snakke med sundhedsplejersken på din skole eller også kan du ringe eller sms’e ind til os på 116 111 eller skrive til os på chatten. Her vil du kunne få råd fra en rådgiver der er meget vant til at snakke med børn og unge om sådan nogle ting.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen