Jeg har bulimi.

Hej BørneTelefonen.

Jeg er en 15 årig pige som er elitesportsudøver og træner hele tiden. Hver dag, ser jeg mine holdkammerater som har de pæneste trænede kroppe, også er der mig… Jeg er slet ikke tyk og det ved jeg godt, men jeg er ikke trænet, hvilket jeg ville ønske. De har en trænet røv, mave osv.

Det er enormt hårdt, at gå og kigge på hver dag, og også henne i skolen. Især fordi, jeg er en populær og vellidt pige både til sport og skole. Jeg udstråler selvtillid, men jeg har ikke noget.

Jeg overspiser hver dag. Det er mest når jeg har fri fra skole. Jeg cykler hjem og kan finde på, at købe en hel kage med hjem, hvilket er helt vanvittigt, så tager jeg hjem og spiser den og ikke nok med det, spiser jeg, SÅ meget af vores mad vi har liggende og mine forældre har ikke mistanke (tror jeg da ikke haha), da jeg dyrker, så meget motion og heg jo skal have mad.

Lige efter jeg har spist, så skynder jeg mig ud på toilettet og kaster, så meget af maden op som muligt. Så er jeg glad igen bagefter.

Når vi er til diverse familie arrangementer, og der er sodavand, kage, Chips, slik osv, så kan jeg bare ikke lade være med, at spise helt vanvittige mængder – også går jeg ud og brækker mig.

Der er ingen der ved, at jeg lider af bulimi. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, men jeg har brug for hjælp, for jeg kan snart ikke mere. Det går virkelig også udover min selvtillid. Den eneste grund til jeg er “tynd” er derfor og ingen forstår hvorfor jeg kan være sådan ok tynd. Hvad skal jeg gøre?

Jeg skammer mig hver dag. Jeg nægter, at fortælle det til mine forældre! Jeg har det ikke godt med dem og de har heller ikke rigtig noget kontakt til hindanden. Jeg har brug for hjælp, men ingen må finde ud af, at jeg lider af bulimi, hvad gør jeg?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tusind tak for dit brev – hvor er det godt, du skriver. Jeg kan forestille mig, at det kan føles meget tungt og ensomt at gå rundt med det hele alene.

Det er så hårdt at gå rundt og kigge på andre kroppe og tænke, at de er meget mere trænede, pænere eller tyndere end ens egen. Man kan virkelig blive ked af sin egen krop – og til sidst er dét, man ser i spejlet, måske slet ikke det samme, som alle andre mennesker ser.

Man kan komme til at få et bestemt billede af, hvordan ens krop ser ud, som faktisk slet ikke stemmer overens med virkeligheden. Og så kan man blive ved med at gå og kæmpe for at se ud på en bestemt måde – men lige lidt hjælper det. For man synes ikke selv, at man nogensinde kan komme til at ligne de andre. Kan du genkende det?

Du skriver, at du ikke vil tale med dine forældre om det, fordi du ikke har det godt med dem. Men er der en anden voksen tæt på, du kan snakke med?

Måske kan du slet ikke overskue at skulle snakke med en voksen? Måske tænker du, at en voksen ikke vil kunne forstå dig og se tingene fra dit synspunkt? Og måske er du bange for, at hvis du taler med en voksen, så er der nogen, der begynder at holde øje med dig og forhindrer dig i at kaste op – og så frygter du måske at tage på?

Der kan i hvert fald være rigtig mange grunde til, at man i nogle situationer slet ikke har lyst til at tale med en voksen. Men det er alligevel vigtigt, at man åbner op og taler med en.

At tale om, hvordan du egentlig har det, vil kunne hjælpe dig med at få det bedre. Det betyder som nævnt ikke, at du nødvendigvis kommer til at tage på.

En hindring for at tale om bulimien, kan også være en følelse af, at du burde kunne klare problemet selv Men det er vigtigt at få talt om bulimien med nogen, der kan hjælpe dig med tanker, inspiration eller direkte forslag til, hvordan du kommer videre. Måske er det netop også derfor, at du har skrevet herind?

Hvordan man har det med mad, krop, selvkontrol og selvværd, har meget med ens omgivelser og nære relationer at gøre. Det har stor betydning, hvordan man har det med dem, der er tæt på en. Hvis du har lyst til at tale mere om, hvorfor du egentlig ikke har det godt med dine forældre, så ring til os på tlf. 116 111. Det kan være, at der skal ske nogle små ændringer i din hverdag – i skolen, hjemme eller med din sport – før du får det bedre med din krop og mad?

Hvis du slet ikke føler, at du kan tale med en af dine forældre, er der så en lærer på skolen, du kan åbne op til? Eller måske en veninde? En veninde kan måske genkende lidt af dine tanker – og måske også hjælpe dig med at tale med en voksen?

Hvis du har lyst, kan du også kigge lidt på Landsforeningen mod spiseforstyrelser og selvskades hjemmeside: https://hjaelp.lmsos.dk/
De har også en rådgivning, hvor man kan få hjælp.

Det kan virke så enormt skræmmende at skulle fortælle nogen om det, men det er bare så vigtigt at få det gjort, så du kan få det godt.

Du er også meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind til os på 116 111 eller skrive til os på Chatten. Hvis du ikke synes, du kan tale med nogen tæt på dig, vil vi som nævnt meget gerne snakke med dig og hjælpe dig med at finde ud af, hvad du så kan gøre.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser