Brev
jeg har brug for hjælp
hej
jeg er en pige på 12 år og har lige været på ridelejer.
på den ridelejer begyndte jeg ikke at kunne spise og blev heller ikke rigtig sulten og der var en af dagene hvor jeg overhovdet ikke spiste
jeg blev slet heller ikke sulten jeg drak til gengeld en masse vand. de voksne prøvede at få mig til at spise men det lykkeds dem ikke rigtigt.
men min mor og hende der holdte ridelejern kender hinanden så hun sadge det til mig mor men hun sagde bare jeg ikke spidste særligt meget men spiste.
jeg trode bare i starten det var fordi der skete en masse da kom men er kommet hjem og kan stadig ikke spise ordenlligt heller ikkke selvom jeg tvinger mig selv.
jeg får det fårligt når jeg spiser og er bange for jeg er ved at få spiseforstyrrelse…. hvad tror i der sker med mig er jeg ved at få spisefortyrelse? og hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det er rigtigt godt, at du skriver ind til os omkring dit problem med at spise mad. Det er noget, du skal have hjælp til, og som du ikke må gå med alene.
Jeg vil starte med at sige, at vi på BørneTelefonen ikke kan svare på, hvorvidt man har diagnosen ”spiseforstyrrelse”. Det er din egen læge, der kan stille diagnosen og hjælpe dig med, hvad der så skal ske.
Når jeg læser dit brev, forstår jeg at du er bange for at kunne have udviklet en spiseforstyrelse, da du begyndte at miste lysten til mad på ridelejr, og det ikke er blevet bedre efter du er kommet hjem. Det lyder ikke rart at du har mistet lysten til mad og får det dårligt når du har tvunget dig selv til at spise. Det er heller ikke godt for din krop, da den har brug for energien fra mad til at klare hverdagen.
Jeg synes, det er utrolig flot, at du reflekterer over, hvad det kunne skyldes og at du tænkte det kunne være fordi der skete en masse. Du undersøger det ved at spørge os og det viser mig, at du gerne vil tage imod hjælp. Det fortæller mig også, at du er god til at passe på dig selv og det er meget vigtigt at kunne.
Kan der være sket noget, som du ikke har fået talt om?
Du skriver, at hende der afholdt ridelejren har talt med din mor, men har du selv prøvet at tale med din mor om, hvordan du har det?
Måske ved din mor ikke, at det går dig meget på, at du ikke har lyst til mad?
Hvis der er svært at sige det til hende, så kan du også skrive det i et brev. På den måde, kan I måske nemmere komme til at snakke sammen om det.
Hvis du synes det er svært, at tale med hende eller skrive det i et brev, kan du også vise hende dit brev og mit svar? Hvad tænker du er nemmest for dig?
Der kan være rigtig mange grunde til, at man begynder at have forstyrrelser i sin spisning. Det er rigtig vigtigt, at man finder ud af det, så man kan få rettet op på det. Hvis ikke, så kan det ende ud i, at man bliver rigtig syg. Det er der ingen som ønsker. Derfor er det vigtigt, at du fortæller nogen om dine tanker omkring mad.
Hvis din mor har brug for mere hjælp, så kan i sammen snakke om at tage forbi din læge. Din læge kan snakke med folk, når de har problemer med spisning, helt ligesom du beskriver, at du har det. Derfor er det en virkelig god ide at tage forbi lægen. Hvad tænker du om det?
Hvis du har brug for mere rådgivning og svar på spørgsmål omkring spiseforstyrelser, så vil jeg anbefale sig at kontakte rådgivningen som hedder LMS. Det står for Landsforeningen for Spiseforstyrrelser. De er rigtig dygtige til at rådgive unge og forældre, hvor der er problemer med spisningen. Deres hjemmeside finder du her: Spiseforstyrrelser
Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen på 116111, vi er klar til at lytte.
Jeg håber mit brev kan hjælpe dig med, hvad du skal gøre. Ved at skrive ind til os, så har du vist, at du er en modig pige. Jeg håber, at du kan bruge noget af det mod til at dele dine tanker med din mor. Det er først skridt i den rigtige retning.
Kærlig hilsen BørneTelefonen