Jeg har anoreksi hjælp!!!

Jeg er 14 år og har anoreksi.

Jeg går i behandling og har taget 13 kilo på og er nu sund vægt jeg er i behandling et sted hvor jeg kommer dagligt men jeg er holdt op med at komme hver dag da min ene forældre lige har fået kræft. jeg er meget bange for at jeg bliver overvægtig fordi jeg overspiser ret meget nu fortiden. fordi jeg skulle tage på måtte jeg gerne overspise, i starten var det svært at spise fordi jeg ikke ville tage på, men det begynde jeg på og nu kan jeg ikke stoppe!!!

Jeg er sygemeldt fra skole pga min spiseforstyrrelse så jeg bruger hele dagen hjemme. Jeg er også bange for at hvis jeg holder op med at overspise vil jeg få 100% tilbagefald og tabe mig igen fordi jeg så holder helt op med at spise. Har i nogen gode råd til pigen som har anoreksi men overspiser.

Vh pigen som er bange for at blive overvægtig

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige

Jeg vil starte med at sige, at det lyder som, at du har arbejdet hårdt for at nå dertil, hvor du er i dag.

Jeg kan se på dit brev, at du har gået til behandling hver dag, mens du har været sygemeldt fra skolen. Jeg kan også se, at du prøver at få det bedste ud af din behandling. Det er godt klaret, at du nu har taget 13 kilo på!

Du lyder til at være en stærk pige, som kæmper, selv om du har en del at forholde dig til. Jeg kan se, at der er flere ting, der er svære for dig og din familie. Du skriver, at din ene forælder er blevet ramt af kræft.

Det kræver så meget af en, når der er sygdom i familien – for det påvirker alle i familien. Det er godt, at du nu har skrevet til BørneTelefonen. For din mor og far har måske ikke det helt store overskud lige nu, hvor kræftsygdommen også fylder.

Jeg synes, at du håndterer  din situation meget modent og tager dig selv seriøst, når du på den måde prøver at tage fat i flere, der kan hjælpe. Jeg kan godt forstå, at du kan have brug for at tale mere om dit situation.

Du skriver, at du er bekymret for at miste ‘kontrollen’ med din mad. For du kan ikke stoppe med at overspise. Jeg tænker på, om bekymringen er noget, du taler med dine behandlere om? Selvom du for tiden er stoppet med at komme pga. af sygdom i familien, så kan du måske ringe til dem og tale med dem om det?

Det er vigtigt, at de personer, der hjælper dig ved, at du har de tanker. De kan bedre hjælpe dig, når de ved, at du er bange for at få tilbagefald. For så kan de tale med dig om, hvad du kan gøre, hvis/når du bliver ramt af trang til at overspise.

Hvis det føles helt umuligt at tale med dine behandlere, har du mulighed for at tage kontakt til LMS (Landsforening mod spiseforstyrelse og selvskade). Måske du allerede kender den organisation? Ellers kan du læse mere her: LMS – Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade Jeg ved fra andre unge, at de er rigtigt gode at tale med. Måske kan de give dig ideer til, hvordan du får fortalt om dine bekymringer til dem, der skal hjælpe dig.

Som nævnt, er jeg er ked af at høre, at en af dine forældre har fået kræft. Jeg ved, at det kan være en hjælp at kontakte ‘Børn, Unge og Sorg’. Det er en anonym rådgivning, der hjælper børn og unge, hvis forældre er syge (fx af kræft). Her kan man ringe eller chatte med en rådgiver eller komme i forbindelse med andre unge, der er i samme situation. Læse mere her: http://sorgcenter.dk/sorglinjen.

Jeg ønsker dig og din familie det aller bedste.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser