Hvorfor??!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Der kan være mange grunde til, at man mister lysten til at spise i en periode. Man kan være blevet syg eller har bare ikke brug for så meget mad i et par dage. Samtidig kan det dog også skyldes, at man har fået nogle tanker om, at man er for tyk – og jeg fornemmer på dit brev, at det nok er sådanne tanker der gør, at du er stoppet med at spise?

Det er dog en virkelig dårlig ide, at stoppe med at spise. Lige nu har du en alder, hvor din krop har brug for sund og nærende mad. Du vokser nemlig rigtig meget – og du begynder langsomt at ændre dig fra pige til kvinde.

Derfor er det rigtig godt, at du har reageret så hurtigt. Mærket, at det er lidt galt. For du har brug for hurtigt at komme tilbage til dine normale spisevaner, så du kan få sundt og god næring til din krop. Maden er jo en vigtig del af vores liv, og uden den energi, som maden giver os, kan vi risikere at miste vores gode humør og sundhed.

Måske ville det være rigtig godt for dig, hvis du fik delt dine tanker om at være for tyk med en voksen? Nu kender jeg dig jo ikke, og ved ikke hvilket forhold, du har til din familie. Men hvis du kunne tale med din mor eller fx en moster eller søster, så kunne de måske hjælpe dig. Måske kender de godt til frygten for at være tyk– og kan give dig både et kram og et god råd.

Du skriver, at du er bange for, hvad de andre piger tænker. Den følelse ved jeg, at du deler med rigtig mange andre unge piger. Og rigtig mange unge piger tænker over, hvordan de ser ud. Det kan være svært at kæmpe imod de tanker. Her kan det hjælpe at dele sine tanker med andre. Måske en god veninde? Så kan I støtte hinanden i at være, som I er.

Hvis du alligevel kommer til at sammenligne dig med andre - måske deres vægt eller tøj, vil jeg råde dig til at prøve at tænke lidt anderledes. Tænk på, hvor god en veninde du er, hvor god en datter, du er, hvor dejligt et smil du har eller noget andet… ting der er langt vigtigere end, hvordan du ser ud.

Jeg tror på dig og på at, at du kan kæmpe imod det og få lysten til at spise igen!

Kærlige kram fra BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser