Hvordan kan jeg hjælpe?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årig pige

Tusind tak for dit brev. Du beskriver så fint, hvordan det er for både dig og din veninde. Du lyder som en meget opmærksom og omsorgsfuld veninde. Det må føles rart for din veninde, at du ønsker at hjælpe hende.

Det er så ansvarligt gjort af dig, at du opfordrer at din veninde at fortælle det til hendes forældre. Det er nemlig et alt for stort ansvar for jer at bære alene. Det er derfor så vigtigt, at de voksne bliver en del af det. De skal vide hvad der sker, for at de kan hjælpe. Hjælpe din veninde med at få den rette hjælp.

Det med at styre, hvad vi spiser, så vi styrer vores vægt, kan tit starte i det små. Det kan bare tit være svært at styre, hvornår er det nok og hvornår bliver det for meget. Ofte er det udtryk for, at der er noget vi kæmper med. Vægten og spisningen kan give os en følelse af at have kontrol over noget. Det løser desværre ikke årsagen til, at at vi føler behovet.

Det er det samme, der er på spil, når vi cutter. Det at cutte kan virke som en forløsning, men desværre løser det ikke årsagen til, hvorfor vi cutter.

Jeg ved ikke, om du har hørt om det før, men der findes noget, der hedder LMS. Det er en Landsforening mod Spiseforstyrrelser og Selvskade for unge mellem 12 – 25 år. Det er både gratis og anonymt. Du kan både ringe, sms eller chatte med dem.  Jeg sender dig lige et link, hvis du tænker det er noget for jer: LMS

Du har helt ret i, at man kan komme til at tricke hinanden. Det er helt naturligt, at det kan ske, især når vi føler medfølelse og selv mærker lignende udfordringer. Eksempelvis som når du  fortæller, hvad det gjorde ved dig, da du mærkede det din veninde kæmper med.

Det er virkelig sejt af dig at have den opmærksomhed og omsorg for, hvad din fortælling kan komme til at gøre ved din veninde. I kan give hinanden oplevelsen af ikke at være alene med at have det sådan. Samtidig har I brug for hjælp, så I ikke får trukket hinanden ned.

Dit råd til din veninde om at fortælle det til sine forældre, synes jeg er helt rigtig set. Jeg håber dog, at du også har mod til at fortælle det til dine forældre. Det kan også være det føles lettere for dig at fortælle det til en anden voksen, som du føler lytter til dig og som vil kunne være der for dig.

Måske kan du og din veninde endda hjælpe hinanden ved sammen at tage fat i en god voksen ? Måske ville det føles lettere at tage springet, hvis I kunne støtte hinanden, når I skal sige det højt til jeres forældre eller andre voksne?

Du og din veninde er også meget velkomne til at kontakte os på BørneTelefonen på 116111. I kan både ringe, chatte og sms. Her sidder der voksne klar til at lytte og gøres vores bedste for at hjælpe jer.

De råd som du giver din veninde er så stærke og relevante, at jeg også håber du har mod til selv at bruge dem.

Vi ønsker jer begge alt det bedste her fra BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser