Brev
Hvad skal jeg gøre??
Hej, her for tiden er jeg begyndt at tabe mig meget. Jeg føler mig nemlig tyk og fed. Jeg har aldrig været overvægtig eller noget, det er faktisk bare kommet. Jeg er begyndt at spise mindre og dyrker motion mindst en time om dagen. Mine forældre har selfølgelig opdaget at jeg taber mig og spiser så lidt og de er derfor begyndt at være meget opmærksomme på det. Jeg syntes at det er mega irreterrende, jeg mener kan jeg ikke selv bestemme hvor meget jeg spiser?? Som sagt er mine forældre blevet opmærksomme på det og derfor har de ringet til lægen og jeg er begyndt at blive vejet og målet ret tit. Jeg har også fået en uoverskuelig kostplan af lægen. Jeg vil selføglelig over hovedet ikke have spiseforstyrrelse. Det er derfor jeg spørg om hjælp. Kh mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at det er irriterende, når der bliver holdt øje med én. Det tror jeg, at de fleste synes.
Men som du selv siger, så er du ikke interesseret i at få en spiseforstyrrelse. Derfor er det godt, at de voksne er opmærksomme på, at du er sund.
Der er ikke noget galt i at træne for at blive stærk og holde sig i god form. Bevægelse er altid en god ting, så længe du træner på en sund måde og samtidig spiser sundt. Især når du stadig vokser, er det rigtig vigtigt det med maden.
Så selvom det er vildt irriterende, at både lægen og dine forældre holder øje med dig og måler og vejer dig, så gør de det helt rigtige.
Når man er 13 år og begynder at gå meget op i sit udseende, så er det super vigtigt, at de voksne hjælper én, hvis man kommer på afveje, og det kan man godt sige, at du er kommet, når du pludselig taber dig. Det er nemlig vigtigt, at du tager på i stedet for at tabe dig lige nu.
Det skal selvfølgelig ikke være usundt fedt, du tager på, men bare det, der er almindeligt i din alder.
Det vil sige muskelmasse, knoglemasse og den naturlige udvikling fra pige til kvinde. Alt dette er naturligt og skal finde sted.
Lige netop den udvikling kan også være super svær at håndtere i din alder. Man sammenligner hele tiden sig selv med “de andre”.
Nogle af dine veninder og klassekammerater er måske tyndere end dig lige nu.
Det handler ikke om, at du er for tyk. Det handler måske om, at du er begyndt at udvikle dig før de andre.
Derfor kan det godt være, at du ser mere kvindelig ud end dem. Det vil sige, at du måske har flere former.
På et tidspunkt har I allesammen fået former, og så ligner I hinanden igen.
Det er ikke nemt at føle, at man ser anderledes ud i din alder, så derfor gør man, hvad man kan for at ligne de andre.
Måske er du også begyndt at se dig selv med andre øjne, end du gjorde før.
Pludselig lægger du mærke til en masse ved din krop og dit udseende, du aldrig har lagt mærke til før. Og når du ser dig selv i spejlet, så er det kun “fejlene”, du ser.
Og her skal det lige siges, at man har en tendens til at se sig selv med briller, der forvrænger virkeligheden.
Det vil sige, at man opfatter sig selv som grim, mens andre synes, man er smuk. Forstår du?
Teenageårene er på mange måder vildt fede, fordi der sker så mange nye, sjove ting med venner, men der er altså også en masse ting, der gør, at det er en svær tid.
Især  i den tidlige teenagetid er man voldsomt selvkritisk. Det er heldigvis altsammen følelser, der går over igen, i takt med at man bliver ældre. Bare rolig!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen