Brev
Hvad gør jeg?
Hej
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg har problemer med slevskade, og nu har det også udviklet sig til en spiseforstyrrelse.
Min spiseforstyrrelse startede med, at mine forældre kunne se når jeg havde cuttet i mig selv igen. Så jeg tænkte, at hvis jeg nu lod være med, at spise noget kunne de måske ikke rigtig se det. Men det kan de så nu.
Nu tvinger både mine forældre og veninder mig til, at spise. Men det lykkedes ikke altid.
Jeg synes virkelig det har taget overhånd. Jeg vejer mig 3-5 gange om dagen. Jeg spiller komedie hele tiden alle steder. Men inderst inde har jeg det pisse hårdt.
Jeg har problemer med, at sove om aften. Jeg er svimmel, træt og har virkelig ingen energi. Jeg får det dårligt af, at se på søde sager.
Jeg har prøvet flere gange bare, at lukke øjnene og håbe på det alt sammen, var godt igen, når jeg åbnede dem igen. Men det har ikke virket.
Jeg vil vildt gerne ud af det, men ikke alligevel, da det er min måde, at skade mig selv på.
Ved ikke hvad jeg skal gøre og hvad jeg ikke skal gøre….
Skal jeg sige det til en voksen?
Hilsen pigen der snart ikke kan klare mere
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det meget korte svar er: “Ja, du skal helt klart sige det til en voksen!! Men det skal være en voksen, som kan hjælpe dig målrettet.
Jeg er sikker på, at både dine forældre og dine veninder gerne vil hjælpe dig, alt hvad de kan, og det må du endelig give dem så meget lov til, som du har brug for, men det er ikke nok at sige til dig, at du skal sørge for at spise, og at du ikke må skære i dig selv.
Du skal have professionel hjælp til at få det bedre, så du ikke har grund til at cutte eller sulte dig selv. Forstår du?
Der er en grund til, at du gør det, og det er noget, der skal arbejdes med, med en psykolog.
Jeg vil desuden anbefale dig, at du hurtigst muligt bestiller en tid hos lægen og fortæller lægen, situationen er, så lægen kan hjælpe dig med at få den hjælp, der skal til.
Og du skal tage én af eller begge dine forældre med, for det er mindst ligeså vigtigt, at de ved, hvordan de skal takle situationen, som det er for dig at få den rette hjælp. Dine forældre er nemlig en vigtig del af løsningen.
Lægen kan desuden også fortælle dig om konsekvenserne ved ikke at spise tilstrækkeligt. Det er nemlig rigtig vigtigt, at du får klar besked om, hvad farerne for kroppen og din udvikling er.
Udover de ting lægen kan fortælle om, så vil jeg lige sige, at når man ikke spiser, løber man nemt tør for energi, og så er det endnu mere svært at komme på fode igen. Det er en ond cirkel, der løber løbsk, og som har brug for, at du får hjælp til at få den brudt så hurtigt som muligt.
Derudover vil jeg anbefale dig, at du kigger på følgende hjemmeside: Landsforeningen mod spiseforstyrrelser & selvskade  - her kan du/I får rådgivning og måske være med i en gruppe, hvor man støtter hianden til at komme af med spiseforstyrrelsen og selvskaden. De vil kunne rådgive dig specifikt i forhold til nøjagtig dine problemer.
Og så kan du altid kontakte BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale med en voksen, som lytter uden at dømme dig. Det er gratis, og du er anonym.
Jeg håber meget, at du kommer til at få den hjælp, du har brug for. Ingen skal gå og have det så skidt, at det er nødvendigt for dem at gøre skade på sig selv. Det er bestemt ikke noget, du skal kunne klare selv.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen