Hvad gør jeg?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det meget korte svar er: “Ja, du skal helt klart sige det til en voksen!! Men det skal være en voksen, som kan hjælpe dig målrettet.
Jeg er sikker på, at både dine forældre og dine veninder gerne vil hjælpe dig, alt hvad de kan, og det må du endelig give dem så meget lov til, som du har brug for, men det er ikke nok at sige til dig, at du skal sørge for at spise, og at du ikke må skære i dig selv.
Du skal have professionel hjælp til at få det bedre, så du ikke har grund til at cutte eller sulte dig selv. Forstår du?
Der er en grund til, at du gør det, og det er noget, der skal arbejdes med, med en psykolog.

Jeg vil desuden anbefale dig, at du hurtigst muligt bestiller en tid hos lægen og fortæller lægen, situationen er, så lægen kan hjælpe dig med at få den hjælp, der skal til.
Og du skal tage én af eller begge dine forældre med, for det er mindst ligeså vigtigt, at de ved, hvordan de skal takle situationen, som det er for dig at få den rette hjælp. Dine forældre er nemlig en vigtig del af løsningen.
Lægen kan desuden også fortælle dig om konsekvenserne ved ikke at spise tilstrækkeligt. Det er nemlig rigtig vigtigt, at du får klar besked om, hvad farerne for kroppen og din udvikling er.

Udover de ting lægen kan fortælle om, så vil jeg lige sige, at når man ikke spiser, løber man nemt tør for energi, og så er det endnu mere svært at komme på fode igen. Det er en ond cirkel, der løber løbsk, og som har brug for, at du får hjælp til at få den brudt så hurtigt som muligt.
Derudover vil jeg anbefale dig, at du kigger på følgende hjemmeside: Landsforeningen mod spiseforstyrrelser & selvskade  - her kan du/I får rådgivning og måske være med i en gruppe, hvor man støtter hianden til at komme af med spiseforstyrrelsen og selvskaden. De vil kunne rådgive dig specifikt i forhold til nøjagtig dine problemer.

Og så kan du altid kontakte BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale med en voksen, som lytter uden at dømme dig. Det er gratis, og du er anonym.

Jeg håber meget, at du kommer til at få den hjælp, du har brug for. Ingen skal gå og have det så skidt, at det er nødvendigt for dem at gøre skade på sig selv. Det er bestemt ikke noget, du skal kunne klare selv.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser