Brev
hjælp!!!!
hej
jeg håber virklig i kan hjælpe mig jeg har en vinende som går i min klasse hun er lige fyldt 14 og hun har haft kærster som hun aldrig har mødt jeg har sagt til hende at man ik kan ha en kærste man aldrig har mødt og at det er underligt
nå men nu siger hun så os at hun er pantseksuel og hun har haft bulimi. nå men idag i skolen haved hun en kjole på og så bukkede hun sig ned og der var cutter sår på hendes lår
vi var uvenner i går så jeg er bange for at det er min skyld men jeg ved godt inderst inde at der nok er noget helt andet galt jeg syndes det er lidt svært at fokusere på hende hele tiden på grund af jeg har bulimi selv og syndes der er nok at tænke på
det er derfor jeg skriver ind for at høre om jeg skal sige det med min veninde til min lære
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev! Jeg synes at det er så godt, at du skriver til os or at få nogle råd.
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for din veninde. Det er svært at se nogen man holder af lave skade på sig selv. Det er mange unge der er begynder at skade sig selv, når noget i deres liv gør ondt eller er svært. Det er som om de kan dulme smerten, de har inde i ved at gøre skade på sig selv. Men det er ikke en god langsigtet løsning. Du skriver i dit brev, at du har tænkt tanken at det måske kan være din skyld at din veninde cutter sig selv, men du skriver også at du inderst inde nok ved, at det er noget andet der er i vejen. Og det tror jeg at du har helt ret i, det er ikke din skyld! I stedet skal du tænke at din veninde er heldig at have en ven som dig, som er bekymret for hendes velvære.
Det er vigtigt at din veninde får hjælp så hun kan få det bedre. Måske kan du fortælle hende at du har set at hun cuttet og at du er bekymret for hende. Hvis du har overskud til det er det en god idé hvis du sammen med din veninde kunne fortælle nogle voksne om hvordan hun har det, f.eks. hendes forældre, en lærer eller nogen helt tredje, som hun stoler på kan hjælpe hende videre. Det er de voksne som skal prøve at hjælpe din veninde, det er ikke dit ansvar alene. Det kan også en god idé at du taler med læreren og fortæller, hvad  din veninde fortæller og at du så, at hun har skåret i sig selv. Din lærer skal nemlig hjælpe din veninde, når hun har det har det svært.
En anden mulighed er at få hjælp fra Landsforeningen mod selvskade og spiseforstyrrelser på www.selvskade.dk eller ringe dem på telefon 70101818. De ved hvordan din veninde kan få hjælp til at få det bedre. Måske kan du give informationen til din veninde, så at hun ved at der findes et sted at vende sig til når det bliver svært.
Kære du, det lyder også som om du har en del at ”kæmpe” med selv. Jeg håber, at du har en voksen som du kan tale med og som hjælper dig til at få det bedre. Husk at du altid er velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 hvis du har brug for at tale med en voksen om det der sker i dit liv - og at du også kan kontakte Landsforeningen mod selvskade og spiseforstyrrelser for at få hjælp .
Kærlig hilsen
BørneTelefonen