har jeg en spiseforstyrrelse eller hvad er der galt med mig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Jeg kan se på dit brev, at du føler dit hårdt ramt af tanker om ‘vægt og mad’. Du skriver: ‘Jeg er helt besat af at veje mig selv’.

De fleste mennesker har det bedst med at føle, at de styrer deres egne tanker. Jeg kan læse, at det også er vigtigt for dig.

De færreste ønsker hverken at føle sig styret eller ligefrem ‘besat’.

Men det virker som om, at kontrollen er ‘løbet løbsk’ for dig. Du kan sikkert finde personer, der vil sige, at en ‘spiseforstyrrelse’ har ramt dig.

Mange der er ramt af spiseforstyrrelse oplever sig selv som et sted på en skala. Nogle perioder kan spiseforstyrrelsen næsten forsvinde – andre perioder kan den blomstre op. De fleste oplever, at de spiseforstyrrelsen langsomt aftager og til sidst slipper sit tag.

En ‘spiseforstyrrelse’ handler om, at noget i hverdagen ‘trigger’ tankerne om mad og vægt, så de løber løbsk. ‘Spiseforstyrrelser’ kommer sjældnet ud af det blå.

Hvad ‘trigger’ dine tanker om mad og vægt? Hvilke ting i din hverdag kan stresse dig? Og dermed ligge bag den spiseforstyrrelse, der har ramt dig?

Spiseforstyrrelser er sammensatte og handler også om en form for afhængighed. Man kan blive afhængig af stoffer, som udskilles i hjernen.

Du beskriver selv den ’tilfredsstillende følelse’ der opstår, når du adlyder din trang til at sulte og veje dig mange gange om dagen. Følelsen hænger nøje sammen med stoffer, der udskilles i hjernen. Præcis som du selv er inde på.

Jeg kan godt forstå, at du ikke længere har lyst til at føle dig ‘besat’. Jeg har nogle råd til dig, som du kan prøve af:

  • Hos Landsoreningen mod selvskade og spiseforstyrrelse (LMS) er de gode til at tale om, hvordan du genfinder balance i forhold til mad og vægt. De har god erfaring, forslag og ideer, som du måske kan bruge. På den måde kan din krop igen få den energi, som den behøver. Se her http://LMS
  • Hos din læge kan du få en samtale, der kan hjælpe dig fremad. Din læge kan støtte dig ved at fortælle mere om, hvad du nu kan gøre. Du kan gå alene til din læge. Eller du kan tage en ven med. Måske er det muligt for dig at følges med en person fra din familie?
  •  Det vigtigste er, at du selv mærker efter, hvordan du egentlig har det i dit liv. Og at du derefter åbner dig for hjælp, når du føler behov  – præcis som du har gjort nu. Er der noget i din hverdag i skolen eller hjemme, som du skal have hjælp til at få ændret? Noget der kan trigge og ‘fodre’ spiseforstyrrelsen?
  • Hvem kan du tale med? Måske skriver du til mig, fordi du ikke lige kan komme i tanke om nogen, du kan åbne dig for. Du kan ringe til os på tlf. 116 111, så kan vi tale – eller chatte – sammen om din situation. Måske kan vi sammen finde frem til nogen i din familie eller vennekreds, som du kan bruge.

Giv mine forslag numre. Rækkefølgen skal afspejle, hvad du tror mest på vil hjælpe dig.

Start med rådet, du tror mest på og gå derefter videre til det råd, du tror næstmest på…osv.

Som jeg nævnte før, så har andre unge været i lignende situationer. Derfor ved jeg, at det er muligt at få styr på en spiseforstyrrelse.

Måske har din hjerne helt  ‘glemt’ hvor godt det føles, når kroppen får alle de næringsstoffer, den har brug for. Mit gæt er, at du vil opleve mange gode sideeffekter ved, når din krop igen får den kraft og energi, som den har så hårdt brug for.

Hvis ingen af mine råd hjælper dig på den måde, du har behov for – så kontakt os igen. Så taler vi om andre muligheder.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser