Brev
Har jeg en spiseforstyrrelse?
Kære Brevkassen
Jeg er en pige på 13 år, som på det sidste er begyndt at spise mindre og mindre. Før ferien spiste jeg kun et måltid om dagen, og det måltid spiste jeg kun, for at mine forældre ikke blev bekymrede. I ferien har jeg spist mere, så mine forældre ikke blev urolige.
I løbet af de sidste to måneder har jeg tabt mig over tre kilo. Selvom alle siger til mig, at jeg er tynd, føler jeg mig altid tykkere end alle andre. Jeg spiser mere her i ferien, men jeg føler, at jeg må tvinge mig selv til at spise, fordi jeg i virkeligheden ikke har lyst.
Jeg dyrker også mere sport, end jeg plejede at gøre, og jeg vil helst dyrke sport flere gange dagligt for at blive ved med at tabe mig. Jeg vejer nu 37 kilo og er 158 cm høj, men jeg vil gerne veje 30.
Både min mor og far er meget tynde af natur, så ingen tænker over min vægt. Hverdag tæller jeg kalorier, så jeg aldrig spiser mere end 500 kalorier dagligt, nogle dage kan jeg endda nøjes med 200. Jeg føler ikke, at jeg kan spise, fordi så svigter jeg Ana. Hun er både min bedste ven og værste fjende. Jeg vil på en måde godt have hjælp, men på en måde ikke.
Hver gang jeg beslutter mig for at spise, får jeg dårlig samvittighed allerede ved første bid. Nogle gange beslutter jeg mig for ikke at lytte til Ana, men jeg kan ikke for alvor beslutte mig for at blive rigtig rask, selvom jeg til tider gerne vil. Jeg savner dengang, hvor jeg ikke bekymrede mig om, hvad jeg spiste eller om min vægt.
Jeg tror selv, at grunden til, at jeg begyndte at sulte mig selv er, at jeg føler, jeg får kontrol på den måde. Mine forældre blev skilt, da jeg var fem år gammel, og det var meget forvirrende og rodet for mig. Derfor holder jeg meget af orden og kontrol, jeg kan flippe helt ud, hvis bare en eneste ting i min hverdag bliver ændret.
Jeg føler, at Ana hjælper mig til at have lidt kontrol over min egen hverdag. Er jeg syg, eller er det bare noget, jeg bilder mig ind? Hvad skal jeg gøre?
Mvh. Den Måske Syge Pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp, for jeg kan læse, at du tumler med en masse tanker omkring dig selv og din krop. Du spørger meget konkret, om du kunne lide af en spiseforstyrrelse. Det er jo egentlig kun lægen, der vil kunne stille en endelig diagnose, men ud fra din rigtig fine beskrivelse af din situation, kan jeg sagtens forstå, at du er kommet til at tænke sådan.
Det er meget individuelt, hvad den ideelle vægt for den enkelte af os er. Man kan desværre ikke opsætte helt generelle regler, men en rettesnor kan være at udregne det, der kaldes ens BMI – altså ens body mass index. For at blive betegnet som normalvægtig ifølge den, så skal det ligger over 18,5-20. Regner man dit BMI ud udfra din nuværende højde og vægt, så har du faktisk et BMI på kun 14,8. Og hvis du, som du skriver, at du gerne vil, taber dig yderligere til 30 kg, så vil dit BMI falde til blot 12. Det vil altså sige, at dit nuværende BMI allerede fortæller dig, at du er undervægtig, og selv om man tager hensyn til, at der er variationer i, hvordan vi er bygget osv., så tænker jeg ikke, at det vil være spor godt for dig at tabe dig yderligere.
Du skriver også, at alle fortæller dig, at du er tynd, selvom du selv føler dig tyk. Det er sådan med ens hjerne, at hvis man sulter sig, som du gør med et indtag på kun 200-500 kalorier per dag, så kan den ikke tænke helt klart – den oplever simpelthen ikke virkeligheden, som den er. Derfor kan det også være rigtig svært selv at se, at man rent faktisk er tynd og måske endda for tynd. Men hvis man fik noget hjælp og begyndte at spise svarende til ens reelle behov, så ville hjernen gradvis klare mere op og kunne se, at det er det rigtige. Det er selvfølgelig ikke sjovt i den fase, indtil man når dertil, men det er også derfor, at det er vigtigt, at man får professionel hjælp og støtte til det. Når du så oveni dyrker motion op til flere gange daglig, så forbrænder du jo dit meget sparsomme kalorieindtag enormt hurtigt, og det hjælper heller ikke til at gøre det lettere for dig at se den rigtige dig.
Når jeg læser dit brev, får jeg egentlig et indtryk af, at du er en ret fornuftig pige. Du har gjort dig nogle meget velovervejede tanker omkring din situation, men også tanker omkring en evt. årsag. Der er ingen tvivl om, at det kan være hårdt at være skilsmissebarn, og det er ikke helt unormalt, at det efterlader en med et øget behov for kontrol. Og som du selv meget fint beskriver det, så er fødeindtag, motion og vægt et af de steder, hvor mange søger den, for det er ligesom muligt at kontrollere. Grænsen for, hvornår man vil kalde det en spiseforstyrrelse, vil jeg lade være op til de professionelle, men jeg vil klart anbefale dig at overveje at tale med din læge omkring alle de her tanker. Det behøver ikke at betyde, at der skal ske mere – men jeg tror, at det vil være godt for dig at få en professionel vurdering samt evt. høre nærmere om, hvad man kan tilbyde dig, hvis man nu vurderer, at der er behov for det. Jeg tror også, at det vil give dig mere magt over Ana og fremadrettet gøre det lettere for dig at vælge at høre kun det, som du gerne vil og har brug for fra hende.
Hvad tænker du mon om det – kunne det være en mulighed for dig?
Udover, at du nævner Ana, så skriver du ikke, om der er andre, der kender til de her tanker. Du skriver, at du ikke vil gøre dine forældre bekymrede eller urolige og derfor har du også i perioder spist mere end du egentlig havde lyst til. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det mon ikke kunne være rart for dig at have en anden end Ana ved din side. Jeg får et indtryk af, at hun lige nu ikke altid giver dig den rigtige støtte, men måske din mor, far, en bedsteforælder eller anden kunne gøre det – og måske også hjælpe dig videre med kontakten til lægen osv. Jeg ved godt, at det kan være svært at tale med andre omkring noget, som man synes er svært. Men du har simpelthen beskrevet det hele så fint her i brevet til os, så du kunne overveje at indlede med at vise dit brev og måske mit svar. Hvad tænker du mon om det – kunne du have mod på det?
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker til at komme til at videre. Jeg vil i hvert fald ønske dig rigtig meget held og lykke i kampen. Du skal vide, at hvis du har brug for at tale mere omkring det hele eller få flere råd, så er du altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111 eller kontakte os via chat eller SMS.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen