Brev
Gider snart ikke kæmpe imod mere..
Hej børntelefonen.
Jeg er næsten lige kommet hjem fra efterskole. På skolen har jeg haft en støtte kontaktperson. Jeg har været meget åben og ærlig overfor hende. Jeg har fortalt hende om jeg mine selvmords tanker, at jeg har cuttet og hvor meget jeg hele tiden tænker på ting ang. mad. Jeg har været hos en psykolog 10 gange på et halvt år. Det har hjulpet lidt på nogle ting, men hun havde ikke forstand på spiseforstyrrelser og sådan noget.
Inden jeg stoppede på skolen fortalte jeg min kontaktperson en masse ting. Jeg spurgte hende om jeg kunne fortælle hende alle de ting jeg tænker på, uden hun siger dem videre. Hun sagde at når nu vi er så langt henne i året så er det vigtigt at jeg får sagt de ting der går og fylder i mig. Hun sagde at hvis jeg lover selv at bede om hjælp når jeg kommer hjem inden det bliver værre, så vil hun ikke sige noget til nogle.
Nu er jeg så hjemme fra efterskolen og har ferie. En gang når jeg er faldet til på den nye skole jeg skal gå på, så skal jeg starte i angstbehandling for nogle fobier jeg har. Og så er der blevet snakket om at jeg skal have en ny psykolog. Der er bare virkelig længe til, og jeg har det virkelig ikke særlig godt. Henne på efterskolen sprang jeg tit måltider over og blev så stolt over at det lykkedes for mig at spise så lidt. Jeg har gået så længe uden at spise at jeg har været ved at besvime. Jeg sagde til mig selv at jeg burde lære af mine fejl, og ikke gøre det igen. Men alligevel er jeg blevet ved med at springe måltider over. Jeg ved godt man skal spise regelmæssigt for at tabe sig, for eller går ens forbrænding mere eller mindre i stå… Men når jeg kan mærke følelsen af at være sulten føler jeg at jeg har kontrol over bare en ting. Der er så meget andet som bare virkelig ikke går godt, og som jeg ikke kan gøre noget ved…
Min kontaktperson har haft snakket med mig flere gange om at hvis jeg skulle fortsætte med at gå på skolen, så skulle jeg begynde at spise mere. Min mor, kontaktperson og et par få elever har kommenteret på at jeg har tabt mig. Og da min sagsbehandler var oppe på skolen til et møde havde hun også sagt til min mor at jeg så tynd ud. Problemet er bare at jeg ikke rigtig har tabt mig. Faktisk vejer jeg mere end da jeg startede på efterskolen. Inderst inde ved jeg godt jeg vejer for lidt… Da jeg er 170cm høj over vejer 48 kg. Men jeg er ligeglad, jeg vil bare gerne tabe mig, og føle jeg har styr på mig selv. Jeg tæller kalorier de fleste dage. Jeg har kastet op få gange. Jeg ligger planer for hvor meget jeg skal træne, og jeg træner mere hvis jeg har spist for meget.
Jeg prøver at finde måder på at skjule for min mor på hvordan jeg kan spise så lidt som muligt. Hun kommenterer på hvorfor jeg ikke tager mere aftensmad, jeg lyver så og siger at jeg lige har spist en mad for ikke så længe siden, så derfor er jeg ikke så sulten. Jeg tænker allerede på nu, hvordan jeg kan smide min madpakke ud henne på den nye skole, eller i det mindste spise så lidt så muligt og smide resten ud bagefter. Det ender også tit ud i at jeg får spist mere end jeg har sat mig for, og jeg bliver bare så sur på mig selv. Ligesom når jeg har taget bare lidt på, det kan ødelægge min dag… Jeg ved at det er ved at gå over gevind, men jeg kan ikke fortælle nogle om det. Jeg er også ved at være ligeglad med hvor slemt det bliver. Jeg gider ikke prøve at kæmpe imod mere, det styre alligevel min dag så meget og har gjort det så længe, så det kan vel ligeså godt fortsætte.
Jeg har næsten altid haft problemer med maden, og har altid fundet måder hvor på jeg kunne spise så lidt som muligt. Jeg har været på psykiatrisk akutafdeling for ca. et halvt år siden da jeg fortalte min mor om mine selvmordstanker. Vi kørte der ind og fik en snak. De mente ikke at lige nu og her at en indlæggelse var det rigtige for mig. Så derfor kørte vi hjem igen. Siden da tør jeg ikke fortælle min mor noget. Jeg skal ikke have sådan en oplevelse igen. Jeg ved godt at hvis jeg taber mig mere så begynder folk at ligge mærke til det, og så bede om hjælp. Jeg ønsker ikke folk skal opdage det, fordi jeg vil ikke rigtig have hjælp. Eller jo på en måde, for det fylder så meget hele tiden.
Jeg kan ikke selv styre det mere… Jeg har brug for at komme ud med det her lige nu, og da jeg ikke har nogle at snakke med om det så var det nemmeste at skrive her ind… Min mor, og sagsbehandler ved godt det er et stort problem, da min kontaktperson har været nødt til at sige noget videre da det var værst henne på skolen. Jeg lader bare som om at der ingen problemer er med maden nu. Og derfor spiser jeg hellere lidt mere og så bagefter træne meget for at forbrænde det. Fordi hvis min mor ser jeg ikke spiser ligger hun jo mærke til at det stadigvæk er er stort problem. Men hvis jeg spiser lidt mere og træner oppe på mit værelse når ingen ser det. Så kan folk jo ikke se at det stadigvæk er et stort problem.
Jeg ved godt det latterligt at skulle sådan noget, når det jo rent faktisk er noget man i længden kan blive syg af. Men ærligtalt så er jeg ligeglad… Jeg gider meget snart ikke kæmpe imod det mere. Undskyld for den lange tekst…
Hilsen en pige på 16…
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Når man føler, at alt omkring én bare er kaos, er det rart at føle, at man trods alt kan have kontrol over bare én enkelt ting. Du er slet ikke den eneste, der har det sådan. Og du er ikke den eneste, hvor maden bliver dét, man prøver at kontrollere.
Derfor kan det også være rigtig svært at bede om og få hjælp, selvom man inderst inde godt ved, at det er gået over gevind, præcis som du selv skriver.
Man kan lige netop have en følelse af, at man gerne vil have hjælp, fordi det er så hårdt at gå rundt med en spiseforstyrrelse alene. Og på den anden side ønsker man bare, at ingen ser det – for så har man stadig noget, man kan prøve at have kontrol med. Og så føler man måske, at man selv kan styre, hvor tyk eller tynd, man skal være. Men den kontrol du føler at have modarbejder dig. Jo mere kontrol du tager over mad og din sult, jo sværere bliver det at få “den gode kontrol” over andre ting tilbage. Kan du følge mig?
Der er intet af dét, der er sket for dig, der er din skyld. Og hvis du har fået en spiseforstyrrelse, er det ikke noget, du kan ikke gøre for. Det er ikke fordi, at du ikke er lige så stærk eller god eller klog som andre.
Der er rigtig mange grunde til, at man kan få en spiseforstyrrelse. Og man har brug for hjælp til at komme af med den igen. Hjælp udefra. Og det er også det jeg hører, at du faktisk ser frem til – men synes der er for længe til. Er det mon rigtigt forstået?
Det handler ikke bare om, at man skal begynde at spise anderledes. Det handler også om, at der er nogle ting, man måske har tænkt eller følt eller oplevet, som man har brug for hjælp til at komme over eller få bearbejdet. Det kan en psykolog hjælpe med.
Du skriver, at din gamle psykolog ikke vidste så meget om spiseforstyrrelser. Måske er det derfor, du overvejer en ny psykolog efter sommerferien? Det, synes jeg, i hvert fald lyder som en rigtig god idé.
Jeg kan godt forstå, du har svært ved at åbne op for din mor, når du før har oplevet, at hun har kørt dig på psykiatrisk skadestue/akutafdeling. Det lyder som om, det har været en ubehagelig oplevelse, som du måske ikke har følt dig tryg ved og klar på. Jeg kan i hvert fald godt forstå dig, hvis det var sådan, du havde det.
Du ved det sikkert godt, men der er ingen tvivl om, at din mor kørte dig på akutafdelingen, fordi hun bekymrer sig om dig, og fordi hun prøver at passe på dig. Måske fortæller det også, at din mor lytter til dig og tager dét, du siger, alvorligt? Det er en vigtig ting, også selvom det måske ikke altid føles som en hjælp, lige når du er står i situationen.
Derfor tænker jeg, om du måske alligevel kunne overveje at snakke med din mor om dit forhold til mad og træning? Det er så hårdt at gå rundt og skjule det hele tiden, og at gå rundt med alle de tanker og følelser, der også følger med en spiseforstyrrelse, helt alene.
Hvis du siger til din mor, at du har brug for at tale med hende om noget, og at det er vigtigt, hun lytter til alt det, du siger, før hun gør noget – tror du så, I kunne have en snak om, hvordan du har det og om du måske kan starte hos den nye psykolog allerede nu?
Jeg kan nemlig godt forstå, du synes, der er lang tid til efter sommer, når du går rundt og har det sådan, som du har det, lige nu. Det ville være rigtig godt, hvis du f.eks. kunne starte hos en psykolog her i løbet af sommeren, som ved noget om spiseforstyrrelser.
På den måde vil du måske også være endnu mere klar til at starte på den nye skole efter sommer.
Hvis du ikke synes, du kan sige tingene til din mor, kan det være, du hellere vil skrive et brev til hende? Det kan også være, at du har brug for hjælp til at snakke med din mor?
Hvis du har kontaktinformation på din støtteperson fra den efterskolen, kan det være, at hun har mulighed for at hjælpe dig med at snakke med din mor?
Det kan også være, at du bedre kan snakke med din sagsbehandler på kommunen? Så kan hun hjælpe dig med at tale med din mor – og måske kan hun også hjælpe med at finde ud af, hvordan du kan få det hurtigste og bedste hjælp?
Du kan også kigge på Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskades hjemmeside. De er nemlig eksperter i at hjælpe folk med spiseforstyrrelser, og de har også en rådgivning, hvor man både kan SMS’e, skrive eller ringe ind. Du finder hjemmesiden lige her.
Jeg kan godt forstå, du har en følelse af, at du snart ikke magter at kæmpe imod tankerne og følelserne omkring mad. Men jeg kan også mærke, at der er styrke i dit brev! Du har taget mod til at tale med din kontaktperson på skolen, og du har også skrevet herind. Det viser en stærk vilje, som helt sikkert vil hjælpe dig i forløbet med psykologen også.
Du har ret til at have det godt. Og du kan få det godt! Det kræver “bare” noget hjælp. Du er godt på vej allerede. Jeg kan læse, at du også førhen har åbnet op og sagt det, der går dig på, højt. Så nu handler det om, at gøre det samme igen.
Selvom det føles som en hård kamp lige nu, er det næste skridt, at du også åbner op omkring dit forhold til mad. Du kan nemlig få hjælp – og det er ikke bare noget hjælp, der handler om, at “nu skal du spise sådan og sådan”. Det vil være en hjælp, der gør, at du får det bedre i det hele taget – med dig selv, din krop, din familie osv.
Hvis du har brug for at snakke mere om det, før du snakket med din mor, din tidligere støtteperson eller din sagsbehandler, er du også meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen