Brev
Er jeg ved at få en spiseforstyrrelse?
Hej!
Jeg er ked af min vægt og derfor begyndt og tabe mig. Men tror det er ved at tage overhånd.
De sidste 2 uger ca. har jeg kastet op når jeg har spist. Og de sidste 4 måneder har jeg været obs på min mad.
Men det med at jeg kaster op. Når jeg ikke gør det får jeg det dårligt, og får samtidig dårlig samvittighed. Men når jeg gøre det føler jeg mig tilfreds. Jeg er 156 hæj og vejer 46.5-47 kg. er det for meget?
Knus og tak for alle jeres svar
Mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13-årige
Hvor er det godt, at du lægger mærke til, at tankerne om mad og vægt har taget overhånd. For det betyder, at du mærker, hvad der føles godt for din krop.
Vi taler med mange, der kender til det med at kaste op. Derfor ved jeg, at det kan føles svært at tale åbent om. Det er modigt og handlekraftigt af dig, at skrive til mig om det.
Mange fortæller os, at det at kaste op både ’giver’ og ’tager’ noget. Jeg kan læse, at opkastningerne følges ad med dårlig samvittighed hos dig. Men du skriver også, at du får en form for tilfredsstillelse. Hvad kan det handle om? Hvad er det som, opkastningerne ’giver’ dig?
Du har brug for at tænke over, hvorfor mad og vægt fylder så meget for dig. Kender du nogle, som du tør fortælle det til (udover mig)? Og som sammen med dig kan tænke lidt over det med mad og vægt?
Kender du nogle i din familie? Eller en lærer, en pædagog, en sundhedsplejerske eller en helt anden person, som du hellere vil tale med. Det er ikke vigtigt, hvem der hjælper dig – men at du sammen med en voksen taler om det med at kaste op – og finder ud af, hvor du kan få mere hjælp.
For som du selv skriver, så har det taget overhånd.
Måske kan du slet ikke komme i tanke om nogen, som du kan tale med lige nu. Så kan det være en god ide at ringe til LMS.
De er altid gode at tale med, og kan komme forslag og ideer, som du kan bruge til noget. De kan også tage stilling til vægt-spørgsmålet. For du spørger, om du vejer for meget.
På BørneTelefonen udtaler vi os ikke om vægt som et tal.
Man kan ikke alene ud fra vægt og højde sige, om din vægt er passende. En passende vægt handler om mange ting –  fx om kroppen kan det, den skal kunne. Og den afhænger af kropsbygning og hvor du er i din kropslige udvikling. Det vil et tal valdrig kunne fortælle dig.
Ikke alle har mod til at være åben omkring det med at kaste op – som du har.
Det kan der være mange forskellige grunde til. Men du har altid brug for andre mennesker, når noget tager overhånd. Og du er stærk, hvis du tør bede om deres hjælp!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.