Er jeg forstyrret?

Jeg er en 17-årig pige.
Jeg er meget i tvivl om der er noget helt galt eller om det er meget normalt.
For nogle år tilbage begyndte jeg at gå op i mit udseende, vægt og kost, som mange andre i min alder også gør. Jeg forsøgte at tabe mig, og det lykkedes at tabe mig nogle kg over en periode, hvilket blev bemærket og kommenteret. Efterfølgende tog jeg på igen. De samme kilo og lidt ekstra. (Har stadig normal BMI og har altid haft det). Så har det hele lagt lidt i bero.

Jeg har tænkt over min kost, og haft et ønske om at tabe mig længe. For nogle år tilbage begyndte jeg også at springe måltider over, mest bare morgenmad, og kom med den undskyldning, at jeg bare ikke var sulten, og i skolen smed jeg altid min madpakke ud. Så gik der lidt tid, så prøvede jeg at købe lax/afføringsmidler, for jeg ville gerne tabe mig, og det skulle være nu, jeg begyndte på det i takt med at jeg forsøgte at kaste op efter enkelte måltider (ikke altid), havde også prøvet lidt før, men har aldrig rigtig kunne kaste op.

Det seneste år har været op og ned i forhold til min kost. Jeg har haft perioder hvor jeg ikke har spist i flere dage, og jeg føler mig klam når jeg føler mig mæt. Jeg har taget en del lax, kastet op en del, og mest på det sidste er det blevet en del. Men det er jo ikke hver dag. Nogle dage spiser jeg jo, selvom jeg føler mig klam og ulækker og fed når jeg så gør det.

Men jeg er så frustreret over det, for når jeg spiser føler jeg mig helt normal. Hvis jeg kan spise normalt én enkelt dag eller to, så må jeg jo være helt okay, og så er der intet galt..? Sådan tænker jeg. At det kan godt være jeg kastede op 2 gange forrige dag, men i dag spiser jeg normalt, så må jeg være normal? Jeg er forvirret og ved ærligt ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er hverken undervægtig eller noget.

Men vil virkelig gerne tabe mig og ikke se sådan ud som jeg gør. Hver gang jeg spiser, banker jeg mig selv oveni hovedet, fordi jeg føler at det er forkert. Da jeg var til tandlæge inden jul, fik jeg også at vide at jeg havde lidt syreskader.
Jeg ved ikke om det her overhovedet eller alvorligt. Jeg er så i tvivl. For jeg kan godt spise normalt (med skyldige tanker og dårlig samvittighed) men jeg gør det jo? Jeg har lyst til at gå i spisestop hele tiden, men jeg er for grådig… Det er nok lidt forvirrende, beklager.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Jeg kan godt forstå, at du er frustreret over din situation. Det lyder bestemt ikke rart.
Det er virkelig ubehageligt, når man føler, at man ikke har styr på sig selv, og det bølger op og ned med skyldfølelse, dårlig samvittighed, og andre negative tanker om én selv.

Du fortæller, at du føler dig ‘forstyrret’ i dit spisemønster, og at du får modsatrettede signaler fra din krop. For du spiser almindeligt flere dage i træk og er normalvægtig. Samtidigt mærker du nogle gange lede ved mad og kaster op. Det er klart, at de modsatrettede signaler virker forvirrende.

Hvis du har brug for en nærmere vurdering af det, du mærker, skal du tale med din læge. For her på brevkassen kan vi ikke stille en diagnose.

På brevkassen er heller ikke så optagede af, hvad der kan kaldes ‘normalt’. For der findes virkeligt mange variationer af, hvordan man kan have det med krop og mad.

Uanset ‘hvad der er normalt’ – så tror jeg, at det vil være godt for dig at tænke over, hvordan du får det bedre. For dit brev giver mig det indtryk, at du bruger meget energi, der kunne være brugt på en bedre måde. Du fortæller også, at tandlægen har snakket om syreskader.

Jeg kan se på dit brev, at du gerne vil have ideer til, hvad du kan gøre. Derfor er det så godt, at du har fået den ide at skrive til Brevkassen. Så kan jeg måske give dig nogle ideer til, hvordan du kan tænke på din situation.

Når man er forstyrret i sin spisning, som jeg kan høre du er – så handler det ofte om noget bagvedliggende. Man kan sige det sådan, at en spiseforstyrrelse er et symptom på, at der er noget inde i dig, du måske er ked af eller har svært ved. Og det har du måske ikke fået den rette hjælp til at få løst op for.

Når man sådan går med nogle ting, der vokser sig større og større, uden at man får hjælp, så begynder det at banke på for at komme ud.
Når man så er ved at være godt og grundig træt af al den banken på, så prøver man at flytte sit fokusere over på noget andet, man kan fylde tankerne helt op med. Det kan fx være spisningen.

Tankemønstrene omkring krop og spisning kan komme til at tage fuldstændigt over. På den måde har man så desværre fået et problem mere – og måske også fysiske udfordringer som tandskader og en presset krop.

Derfor er det godt, at du mærker, at du har brug for at tale med nogen – og skriver til os. Hvem andre end os kunne du tage fat i?

Nu ved jeg ikke, om du har forældre, du kan tale godt med? Jeg ved fra andre unge, at det kan være en kæmpe overvindelse at skulle åbne sig for sine forældre. Man kan have oplevet mange gange før, at man ikke bliver forstået. Man kan være bange for at skuffe dem. Man kan have forældre, der ikke ved, hvordan de skal støtte. Man kan skamme sig over, at man ikke klarer sine egne problemer… det kan også være lidt af hvert…

Men ingen kan hjælpe sig selv. Hvis det ikke er muligt for dig at få hjælp hos dine forældre, har du andre muligheder. Det er en oplagt mulighed at gå til lægen, som vi før har talt om. Her kan du få en god samtale og mere at vide om forstyrret spisning. Lægen kan også tale med dig om LAX, og om hvordan du kan påvirke din krop på gode og dårlige måder. Lægen kan henvise dig til psykolog. Det kunne måske være gavnligt for dig at få talt med en psykolog om, hvordan du egentligt har det, og hvordan du skal tackle de svære tanker og følelser, du har.

Hvis du fortæller, at du har behov for at jeres samtale er fortrolig, så har lægen mulighed for ikke at fortælle dine forældre om samtalen. Nummeret til lægen står på dit gule sygesikringskort. Når du bestiller tid, kan du blot sige, at du ønsker at tale om mad og vægt.

Jeg vil også give dig et link til LMS, som er en rådgivning, der er specialiserede i at hjælpe folk, der har en spiseforstyrrelser, eller som er ved at udvikle én. Det kan i første omgang føles som et mindre skridt at tale med LMS. Jeg ved, at de kan være rigtigt gode at tale med, for de har hjulpet mange unge.

Og så vil jeg lige sige, at det er godt, du handler på din situation. For din egen indsats er den vigtigste ‘ingrediens’ i at få det bedre, så du kan bruge energien på det, der virkeligt betyder noget for dig og gør dig glad.

Angående vægttab, så sker der ofte det, at man tager lidt ekstra på, når man begynder at spise, som man plejer, selvom man faktisk havde tabt sig under en kur. Det er bare ikke alle kure, der er sunde, og som virker i længden, hvis man gerne vil holde den nye vægt efter et vægttab. Det kan du også tale med lægen om, så du kan få hjælp til, hvordan du holder dig sund i forhold til kost og motion – og kan holde en stabil vægt, der passer til din højde og bygning.

Jeg håber det allerbedste for dig og håber, at du kan finde modet til at få talt med dine forældre, veninder, LMS og ikke mindst får bestilt tid hos lægen.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser