Brev
Er jeg bare trist eller?
Hej børnetelefonen.
Jeg er en pige på 14 år og som her på det seneste faktisk har tænkt rigtigt meget over tingene..
Jeg er 160 cm, vejer mellem 45 og 48 kilo (hvilket svinger rigtigt meget) og jeg skal konfirmeres her til April.
Jeg har fundet en kjole, men jeg vil gerne tabe mig lidt bare så jeg ved at jeg ikke er tyk til min konfirmation!
Derfor er jeg så begyndt på en “kur” (som ingen andre ved noget om) hvor jeg altså har fjernet eftermiddagsmad, ofte madpakken, og sommetider stikker jeg altså en finger i halsen når jeg har spist for meget.. Er det usundt? Folk kommenterer hele tiden med “Ej hvorfor spiser du ikke noget?” eller “Ej har du en spiseforstyrrelse fordi du ikke spiser lige nu?!” og jeg får det sygeste flip, for jeg kan ikke holde det ud! Hvorfor kan folk helt ærligt ikke blande sig udenom?!
Nu har jeg så fået et halvt tilbagefald! Jeg startede på 49 kilo, tabte mig så jeg vejede 45 i omkring en uge og nu vejer jeg 46-47! Hvordan undgår man tilbagefald?
Jeg er også meget bange for om min far har tænkt sig at komme i det hele taget til min konfirmation! Han arbejder nemlig i udlandet for det meste, min mor og far er skilt og når min far en gang imellem kommer hjem tager jeg aldrig hjem til ham (hvilket jeg egentligt godt ville, men hver gang jeg skal derhen får jeg hjertebanken, svært ved at trække vejret dybt og ender ofte med at græde) han har ikke engang interesseret sig for mig, eller spurgt ind til noget som helst.. Jeg er virkelig bange for at han bare glemmer det! Jeg er også bange for, at han måske ender med at drikke for mange øl så det ødelægger min dag..
min lillesøster har fødselsdag på min konfirmationsdag hvilket jeg også er meget trist over, for så bliver det ikke MIN dag alene..
Og så er der skolen, som jeg egentligt er okay glad for! Jeg har venner, men ikke nogle sådan gode venner.. Folk har de der bedste veninder de bare klikker med men jeg går lidt rundt hist og her mellem alle.
Jeg er bare aldrig sammen med nogle, min bedste veninde har jeg mødt på instagram og hun bor 134 km fra mig..
Jeg er bare helt trist for tiden, kan ikke koncentrere mig, smiler falskt, fryser og kan aldrig sove.
Hvorfor er det sådan og hvad skal jeg gøre?
Jeg kan ikke snakke med voksne, jeg kan slet ikke tage mig sammen til at tage fat i nogle (ligemeget hvem) især fordi at man får “taget notater” og alle lynhurtigt ved det + jeg bare aldrig kan formulere mig for nogle voksne.. De dømmer så hurtigt! Så jeg vil gerne vide, hvad jeg kan gøre for mig selv uden at alle andre behøver at vide noget.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Hvor er jeg altså bare virkelig glad for, at du skriver ind til os! Det er ikke meningen, at du skal gå alene med dine tanker.
Der er ingen regler for, at vi skal kunne klare al ting selv, uden at få hjælp fra andre. Det gælder både for børn og for voksne. Det hjælper tit at fortælle til en anden, hvad man tænker på og man får lettere nye idéer til, hvad man kan gøre, når man taler med en anden.
Jeg kan godt se, du måske er lidt privat med hensyn til hvem, du synes, der skal vide noget om dig men jeg ønsker for dig, at du giver nogle voksne en chance.
Du kan nok regne ud, at jeg først og fremmest foreslår, at du taler med din mor om de tanker, du går med. Hun har faktisk en pligt til at hjælpe dig.
Du kan måske overveje at tale med præsten, der skal konfirmere dig. Præsten har tavshedspligt og er måske særlig god til at lytte fordi han eller hun møder mange mennesker i sit job, der har brug for at tale om personlige ting. Prøv at tænke over det!
Måske har du en mormor, en bedstemor eller en sød moster, som kan hjælpe dig i forhold til nogle af de tanker, du har og som kan hjælpe dig med at tale med din mor, hvis det er svært for jer at tale om personlige ting.
Jeg kan høre, du har nogle ønsker til, hvordan din konfirmation skal være. Mon ikke din mor ønsker lige så meget som dig, at du får en god dag og en god fest? Hvis ikke, din mor véd, hvad der er vigtigt for dig, har hun ingen mulighed for at hjælpe dig. Hun kan måske også hjælpe dig med hensyn til de tanker, du har om din far. Gad vide, hvad din far ville sige og gøre, hvis han vidste, at det betyder noget for dig, at han kommer og er en god gæst til din konfirmation.
Det er tit svært at fortælle nogen om, hvad der er vigtigt for os - måske fordi vi er bange for, at de andre ikke tager os alvorligt eller ikke vil hjælpe eller os. Det, tror jeg, mange af os kender til. Jeg tænker, at vi må løbe risikoen og sige hvad, der er vigtigt for os. Hvis vi ikke siger noget til nogen, kan ingen jo vide, hvordan de kan gøre os glade og hjælpe os.
Jeg kan godt følge dig i, det er uheldigt at din konfirmationsdag falder sammen med din lillesøsters fødselsdag. Du vil gerne have lige den dag er din. Så jeg vil da foreslå du tager en snak med din mor og måske også lillesøster om I måske kan fejre hende ved morgenbordet og så måske holde hendes fødselsdag enten dagen efter eller måske weekenden efter. Så føler I begge I får en dag, der er er jeres?
Jeg kan høre, du har fundet en kjole, som du gerne vil have på til din konfirmation. Det er en god følelse, når man er tilfreds med sit udseende. Dog  tænker jeg ikke, det er nødvendigt for dig eller for nogen anden at springe måltider over eller kaste maden op igen for at se godt ud.
Hvis man går og har det svært, kan det at prøve at styre ens vægt og hvor meget man spiser, være en måde at forsøge at kontrollere livet på og ja, hvis man ikke får noget hjælp og støtte, kan det gå hen og blive til en spiseforstyrrelse.Det kan godt være, at de ting, du beskriver, med hensyn til, at du fryser, ikke kan koncentrere dig og har svært ved at sove, har noget at gøre med den måde, som du behandler kroppen på lige for tiden. Din krop og din hjerne og dit humør skal have brændstof for at klare sig godt. Igen ingen forventer vi kan klare alt alene, så jeg vil foreslå du tager en snak med sundhedsplejersken på din skole, som har forstand på og kan give gode råd i forhold til dine tanker omkring mad og vægt.
Jeg tænker lige nu, at du er heldig, at nogen bemærker dine nye vaner og spørger dig om dem. Det kan godt betyde, at nogen interesserer sig for, om du har det okay og tænker, at det er du måske ikke helt lige for tiden. Hvad tænker du om sådan en måde at se det på?
Jeg kan godt forstå, du gerne vil have en god ven. Der er ingen regler for, at man skal finde sin gode ven i klassen. Ens gode ven kan måske gå i en anden klasse på skolen eller være een, man går til gymnastik, spejder eller til noget helt andet med i fritiden. Du kan overveje at undersøge fritidsmulighederne dér, hvor du bor og prøve dem af, ligesom der måske er nogle ting på din skole, som man kan være med i, på tværs af klasserne og som du kunne prøve af.
Det kan være svært at få talt med en voksen, men det har du brug for. Måske kan du vise dit brev og mit svar til din mor og lade det være starten på en snak med hende om dine tanker. I dit brev er du god til at få sat ord på dine tanker og følelser. Det kan for nogen være lettere på skrift end når man skal fortælle det.
Du er også velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111 og tale videre med een af de mange voksne, der sidder klar ved telefonerne. Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at få det godt og tillykke med konfirmationen.
Mange hilsner fra Børnetelefonen