Er bange for at jeg er ved at få spiseforstyrrelse…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Det var et godt forslag, din veninde kom med, for det er super vigtigt, at du får talt med nogen om det. Det virker også til, du selv er blevet bekymret over vægttabet og derfor en stor styrke at række ud efter råd og hjælp.

Jeg kan læse, det er over det sidste års tid vægttabet er sket. I en periode, hvor du er gået ind i teenageårene, hvor der sker en masse, både med kroppen, men også med psyken. Mange unge har det svært med alle de ting der sker, fx det at man begynder at udvikle sig fra en pige til en ung kvinde. Det betyder blandt andet at man får lidt rundere former.

Jeg kan læse du beskriver dig selv som den stille type og er bange for hvad de andre tænker og vil sige. I teenageårene begynder man at fokusere mere på hvad ens venner og veninder tænker om en og måske føler du også at man begynder at sammenligne sig med de andre. Man vil gerne ligesom passe ind, mon du kan genkende dette? Man kan føle ens selvværd er skrøbeligt og så kan en lille slankekur pludselig gå hen og udvikle sig til fx en spiseforstyrrelse, hvis man ikke føler man trives. Derfor er det så vigtigt, selvom det kan føles svært at få talt med nogen om ja, hvordan du har det og om de tanker du har om din vægt og om dig selv.

Hvis du ikke selv kan komme tilbage på sporet med at spise normalt, er du nødt til at have hjælp.
Selvom du ikke ønsker at tale med hverken dine lærere eller dine forældre, så er det dog trods alt dem, der kan sikre, at du får den hjælp, der skal til.

Udover hjælpen til at få den rette kost, så tænker jeg også, at du har brug for hjælp til det psykiske. Som regel handler det om følelser og selvopfattelse, når man udvikler en spiseforstyrrelse; man føler sig forkert, og man ser sig selv gennem briller, der skriger fejl, fejl, fejl.
Man får dermed et helt forvrænget billede af sig selv. Man tror, man er for tyk, selvom andre siger, at man er helt vildt tynd.
Jeg vil stærkt anbefale dig, at du får talt med dine forældre om det, så du kan få en tid hos lægen. Lægen ved helt sikkert lige, hvad der skal til som hjælp. Måske det kan være en hjælp for dig at vise dine forældre brevet til os og måske også mit svar?

Jeg kan også anbefale dig at tage kontakt til Landsforeningen mod spiseforstyrelser (og selvskade). De har en rådgivning i lighed med børnetelefonen.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser