Bulimi eller ej

Jeg har i langtid haft et stramt forhold til min krop da jeg i vikreligheden nok altid har været bygget lidt større end de andre og det er noget der har påvirket mig meget, jeg har altid dyrket sport og spist relativt sundt men er her på det sidste blevet meget opmærksom på min krop og hvad jeg spiser

jeg er desværre blevet så opmærksom på mig selv at jeg tænker på mad hele tiden køber mad flere dage inden jeg skal spise det og tænker altid på mit næste måltid for at være sikker på at det ikke er for mange kalorier selvom jeg tæller kalorier og ikke overgår dem kan jeg ikke lade være med at kaste op bagefter

nogle gange flere gange om dagen får det både fysisk og psykisk dårligt og føler jeg er helt proppet selvom jeg kun har spist en lille smule f.els et æble eller et æg jeg er også begyndt at løbe meget og kan ikke stoppe når jeg først er gået igang

så starter jeg 5 kilometer også er jeg sådsn ej jeg kan godt løbe 6 ej jeg kan godt løbe 7 nogle gange helt op til 10 kilometer en dag hvor jeg kun har spist 500 kalorier og ender med at blive helt svimmel.

Tør ikke snakke med nogen om det er bange for de bare siger det er pjat fordi jeg er jo ikke undervægtigt eller noget i den stil. Ved ikke om jeg er ved at udvikle en spiseforstyrrelse eller hvad der er galt?

Pige, 19 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 19 år

Hvor er det godt du skriver, når du bliver bekymret for om du er på vej i den forkerte retning og ikke synes, at du har det godt.

Jeg kan godt forstå, at du tænker at du måske er ved at udvikle en spiseforstyrrelse. Du fortæller, at dine tanker hele tiden kredser om hvad du skal spise, at du skal motionere og at du må kaste op efter du har spist osv.

Det er kun en læge eller psykolog, der kan afgøre om du har en spiseforstyrrelse. Derfor tænker jeg, du kunne tale med din læge om det og fortælle alt det du skriver her? Mon det kunne være en ide?

Det lyder i hvert fald som om, at du er kommet ind i nogle vaner omkring mad og motion og hvordan du tænker om din krop, som ikke er gode for dig. Måske du har brug for hjælp til at komme ud af dem? Nogle gange kan man få en henvisning gennem lægen til behandling.

Jeg ved at nogle kan udvikle en spiseforstyrrelse, hvis de går alene med mange tanker og følelser, som de har svært ved at klare selv. Mange føler det kan hjælpe at kontrollere vægt, motion og mad osv. Det kan give lidt ro i tankerne og en følelse af at være ‘rigtig’. Mon det også er sådan for dig?

Nogle gange kan man godt komme til at føle sig forkert, måske fordi man ikke ser ud som man gerne ville eller på grund af nogle oplevelser man har haft eller hvis man vejer lidt mere end andre. Måske du kan genkende noget af det?

Jeg ved fra andre, der oplever noget af det samme som dig, at det hjælper dem at snakke med nogen om, hvordan de har det, og de følelser de har omkring at skulle være ‘rigtige’, at tabe sig osv. Mon der er nogen du kender, som du er tryg ved, som du kan dele dine tanker med?

Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade har også en anonym rådgivning, du kan kontakte, hvis du er i tvivl om du har en spiseforstyrrelse og hvor du kan få hjælp. Du kan læse mere om det på deres hjemmeside.

Jeg håber, du kan bruge mine råd og kan finde nogen, der kan hjælpe dig med at finde en vej ud af de tanker der styrer dig nu.

Husk du kan også altid skrive igen eller ringe til os på BørneTelefonen på 116111, hvis du vil tale mere om det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser