Brev
Bulimi
Hej, jeg er en pige på snart 15 år. Jeg har altid haft et sundt forhold til min krop, hvilket jeg selvfølgelig er enormt glad for.
Men her for et års tid siden startede det med at jeg fik et påskeæg af mine forældre, jeg spiste rigtig meget af det, og efter det gik jeg ud og stak to fingrer i halsen og kastede op.
I starten påvirkede det mig ikke selvom jeg vidste og kendte til spiseforstyrrelsen Bulimi, men jeg var overbevist om at jeg sagtens kunne styre det og det kun var til de gange jeg havde overspist.
I nogle måneder har jeg virkelig kunne mærke hvordan det tager helt over med mig, jeg kan ikke længere spise noget usundt uden at have den i baghovedet hele tiden, at jeg på en eller anden måde føler jeg skal kaste det op igen, det er som om der er noget af mig ikke kan finde ro hvis ikke jeg går ud og kaster det op igen.
Det går mig enormt meget på, da jeg ikke føler jeg kan styre det længere, er jeg ved at få en spiseforstyrrelse?
Og kan jeg slippe af med den uden mine forældre får noget at vide?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du,
Tak, for dit brev. Hvor er det bare godt, at du har skrevet her. Det er flot af dig, at du har gjort det!
Jeg kan se i dit brev, at du er en fornuftig klog pige, og jeg kan også fornemme, at du faktisk bliver lidt bange, fordi du føler dig ude af kontrol. Derfor er det bare så flot, at du skriver her for at få hjælp.
Det er så flot, at du er bevidst om, at det er en dårlig idé at kaste op, selvom du føler et stort behov for at gøre det. Jeg kan ikke svare på hvornår, man har en spiseforstyrrelse og hvornår man ikke har. Men jeg ved, at det er et skråplan, at kaste op og være meget opmærksom på, hvad man spiser. Og det kan være starten på en spiseforstyrrelse.
Jeg kan også læse i dit brev, at du faktisk er bekymret og at du gerne vil hjælpes. Og det er bare så vigtigt.
Du spørger om du kan slippe af med det, uden dine forældre får noget at vide. Umiddelbart tænker jeg, at det er vigtigt at dine forældre ved, hvordan du har det. Men jeg kan godt forstå, at du helst vil undgå at inddrage dem. Jeg tror dog på, at de er vigtige for, at du kan få det bedre.
Jeg tænker, at du har brug for at tale med nogle voksne, som du har tillid til og som kan hjælpe dig. Jeg har lyst til at foreslå dine forældre, eller én af dem, men jeg kan også se, at det ikke er det du ønsker. Men hvis du kan bruge dem, vil jeg foreslå dig det. Du kan evt. skrive til dem, eller vise dem dette brev.
Jeg tænker også på, om du mon har en lærer du kan tale med? For nogle er det rart at tale, med en lærer eller pædagog, som kender dem godt. Måske kan det også være en løsning for dig. Din lærer har pligt til at lytte og hjælpe dig, men også pligt til at inddrage dine forældre, hvis han/hun findet det nødvendigt. Men måske kan det være en god støtte for dig at have en anden med, når du skal fortælle om det til dine forældre.
Hvis du ikke føler dig helt klar til at tale med dem tæt på dig, så vil jeg anbefale du kigger nærmere på LMS´s hjemmeside. Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade kan du kontakte helt anonymt, de har en rådgivning, hvor du kan få råd og de har også mulighed for du helt anonymt kan komme til en samtale. De findes mange steder i Danmark, så du kan tjekke ud om der ligger en afdeling tæt på dig. Måske det kan være dit første skridt?
Jeg vil endnu engang rose, dig for at skrive til os. Det er så vigtigt, at du får hjælp og det er meget flot af dig, at række ud på denne måde. Du er en meget stærk pige!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen