Bulimi?

Hej BB,

jeg er en pige på 12 år og jeg er begyndt at kaste op vær gang efter jeg har spist

jeg tror at det er bulimi og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre,

hvordan slipper jeg af med det?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Jeg kan godt forstå, du søger råd og hjælp, for det må ikke være rart at kaste op, hver gang du har spist.

Jeg har snakket med flere piger på din alder, som er begyndt at fokusere meget på deres vægt, fordi de er bange for at tage på. Der sker nemlig rigtig meget med kroppen, når den går i puberteten. Og mange synes, det er ubehageligt ikke at kunne styre, hvordan de ser ud. Derfor begynder de at holde igen med hvad de spiser, eller begynder at kaste op - for på den måde at styre deres vægt. Mon det også er sådan, du har det, og derfor kaster op, efter du har spist?

Hvis du kaster op med vilje, kan det godt lyde som bulimi. Hvis du kaster op uden, du ved hvorfor, er det noget, som du skal gå til lægen med.

De fleste, der har bulimi ved, at det ikke er godt at kaste op. Men de har alligevel svært ved ikke lade være. Det er sværere at stoppe med at kaste op, når det først er blevet en vane. Jeg vil derfor råde dig til, at du hurtigt fortæller din mor, en lærer eller måske sundhedsplejersken på din skole om det.

Selvom det måske virker skræmmende at fortælle det, så ved jeg, at det er vigtigt at få hjælp. Hvis du ikke ved, hvordan du skal sige det, kan du måske vise dit brev hertil og mit svar. Så ved den voksen, hvad det handler om.

Jeg håber, du vil snakke med nogen om, hvordan du har det, så du kan få det bedre. Du vil måske også have glæde af at læse mere om bulimi på hjemmesiden http://www.lmsos.dk/. Du er også altid velkommen til at kontakte os igen. Jeg ønsker dig alt det bedste med på vejen.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.