Brev
Bekymret for veninde med anoreksi
Hejsa.
Jeg er en pige på tretten, men en bedste veninde lige et par måneder ældre end mig. Hun har altid været tynd. Hendes mor er også slank, og hendes brødre er også spinkle. Men, det er meget slemt med hende. Hun spiser ikke meget, nærmest kun aftensmad. I de seneste par måneder har en af vores fælles venner, snakket, nærmest for sjov, om at hun måske havde anoreksi, da han så hvor tynd hun var. Vi andre gik og lavede lidt sjov med det, hvilket jeg virkelig fortryder nu.
Jeg var selvfølgelig lidt bekymret for hende, og sagde tit “spis noget, anoreksibarn!”, men det var lidt noget vi kunne grine af, og jeg har det rigtig skidt med det nu.
Hun spiser stadig slik osv, men det er ikke meget mad hun får spist. Nærmest kun en lille portion aftensmad, og måske et æble. Det bekymre mig.
Førhen troede jeg at hun også selv synes at hun var for tynd – vi siger det nemlig tit til hende. Vi siger ar hun burde spise mere, og jeg tager da også mad med til hende nogle gange, fordi at hun “glemmer sin frokost”
Idag ramte der mig hvor slemt det er. Hun åbnede nemlig op i vores gruppechat (incl.
drengen der startede det med anoreksi, samt en af vores rigtig gode veninder) hvordan hun rigtig har det. Hun siger at hun føler sig tyk, og at hun føler sig skyldig når hin har spist. At hun nogle gange gerne vil kaste maden op, men ikke altid kan. At alt hun søger på, er hvordan man taber sig, og hvor man kan finde såkaldte oplastingspiller.
Jeg blev virkelig rørt af det, og sad og græd stille for mig selv i lang tid, da jeg ikke vidste hvor slemt det var med hende overhovedet.
Vi siger alle til hende at hun skal snakke med voksne, og hun siger bare at “jeg gør det snart” eller “på et tidspunkt”, selvom vi fortæller hende hvor vigtigt det er at hun gør det hurtigst muligt.
Jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er fristet til selv af snakke med vores lære eller hendes mor, men hun vil VIRKELIG ikke have at jeg gør det, og jeg kan mærke hvor irriteret og nærmest sur hun er når jeg fortæller hende, at jeg holder af hende, men måske bliver nødt til at hive fat i en voksen.
Jeg vil kun det bedste for hende, og elsker hende så utroligt højt, men jeg vil ikke krydse en grænse, eller gøre hende mere sur på mig end hun er nu. Vi har aldrig før skændtes i de fire år vi har været bedste venner (andet end meget små dumme ting, som hvor vi skal være osv), og jeg vil bare ikke skubbe hende længere væk end jeg føler hun er nu.
Så, hvad skal jeg gøre?
Tusind mange gange på forhånd tak
– Tretten årig pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Du er en super god veninde - det skal du vide.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du er bekymret og gerne vil hjælpe din veninde. Jeg kan også godt forstå, at du nu er i vildrede, fordi hun ikke selv søger hjælp.
Anoreksi er en rigtig vanskelig sygdom. Selvom den viser sig fysisk (altså på kroppen) så er det en psykisk lidelse (hjernen). Man bliver overtaget af tanker, der - ligesom din veninde - fortæller én, at man er tyk, at man bør skamme sig, når man spiser osv.
Det der gør anoreksi vanskelig er, at hjernen har brug for næring (mad). Den har brug for energi til at kunne tænke positivt, logisk og fornuftigt. Hvis ikke den får den energi, så forstærker den de negative tanker og anoreksien bliver værre.
Det er indimellem sådan, at jo længere en person lider af anoreksi, jo sværre kan det være at helbrede.
Derfor er det SÅ godt, at du og de andre er blevet opmærksomme på det, og at hun har åbnet sig op for jer.
Men det kan være vanskeligt for hende selv at søge hjælp, for hendes tanker fortæller hende måske noget andet. Måske ved hun godt at 'hjælp' kan betyde, at hun skal spise og det er det, hun frygter.
Derfor er mit råd, at du får det sagt til din lærer. Forhåbentligt vil din lærer så kontakte pigens forældre og få skaffet hende den hjælp, hun fortjener og har brug for.
Fortæl din lærer, hvad du ser og den viden du har.
For mange børne og unge, er det jo nu blevet sommerferie. Så måske har du ikke mulighed for at kontakte en lærer? Hvis ikke, tænker jeg at det er en god idé, at kontakte hendes forældre eller dine.
Jeg kan sagtens forstå, at du er nervøs for, om din veninde bliver sur på dig. Men du skal huske, at du vil hende det bedste og at du siger det videre for at hjælpe hende. Det er sådan, at du er en god veninde. Det må du ikke have det skidt med. Du gør det helt rigtige.
Jeg håber, at din veninde snart får noget hjælp, for livet skal ikke være så hårdt.
Godt, at hun har en veninde som dig!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen