Brev
Atypisk spiseforstyrrelse
Hejsa.
For cirka 2 uger siden var jeg til læge efter ikke at have spist i 1 uge.
Jeg snakkede lidt med lægen om mine problemer, og hvorfor jeg ikke spiste noget, og hvornår jeg begyndte at få det så dårligt. Lægen sagde at jeg har en spiseforstyrrelse, og vi blev henvist til et center for akutte spiseforstyrrelser. Psykologen og diætisten fra psykiatrisk gav mig en kostplan, jeg skulle følge. For at være ærlig havde jeg det af helvede tik med at spise og tage på…
Jeg måtte ikke komme i skole (Ville heller ikke i skole. Jeg var bange for at komme fordi jeg havde taget på, og at folk derfor ville tro at mine problemer var væk, og jeg var blevet rask) Dagen efter skulle jeg have tager Ekg, blodprøver og til læge undersøgelse igen. De så stadig kritisk ud, Men ikke så kritisk at jeg skulle indlægges, den eneste grund til jeg ikke blev indlagt, dagen før var at min mor er sygeplejeske og ved derfor meget om kroppen osv… Da jeg kom hjem begyndte jeg egentlig okay “hurtigt” at spise igen. Det var dog ikke helt nemt, og jeg havde det virkelig dårligt med mig slev.
Senere begyndte jeg at læse artikler om spiseforstyrrelser, hvor anorektikere siger at det er umuligt at spise. Så begyndte jeg at tvivle på om jeg overhovedet er syg, eller om jeg bare er en dum og f***** op teenager for at sige det mildt:( Beklager sproget. Min læge som er speciallæge i spiseforstyrrelser eller hvad man nu siger spurgte mig, også om jeg overhovedet selv følte at jeg er syg.
Okay, jeg føler mig syg, og på den anden side føler jeg mig ikke syg.. Får det dårligt med mig selv efter jeg har spist, og jeg har fået at vide at jeg ser noget forkert når jeg ser mig selv i spejlet, og når jeg ser på andre.. 🙁
Jeg har også fået at vide af min diætist, at hun tror det er atypisk anoreksi:(
Vil bare gerne vide om jeg faktisk er syg, hvad mener/tror i?
Beklager, jeg var dårlig til at forklare i brevet, og dårlig til at sætte kommaer og punktummer
Hilsen en pige der lige er fyldt 13 år.
Tak for svaret 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Det glæder mig meget, at du er kommet i behandling nu, for når man har problemer med mad, er det vigtigt, at man kommer i behandling hurtigt.
Når du har været hos en specialist i spiseforstyrrelser, tænker jeg, at du har fået den bedste behandling, du kan få. Når han spurgte dig, om du selv følte dig syg, var det formentlig, fordi han ville vide, om du selv indså, at du havde et problem. Det er der nemlig mange spiseforstyrrede, der ikke gør, og det kan gøre det sværere at blive rask.
Så jeg tror roligt, du kan stole på, at du får den rigtig behandling, og at du er på rette vej.
Det er rigtigt, at nogle anorektikere oplever, at de slet ikke kan spise. Det er de meget svære tilfælde, og det er ofte piger eller drenge, der har gået i lang tid med deres problem uden at få hjælp. Det lyder som om, du er kommet i behandling på et tidspunkt, hvor det er nemmere at blive rask.
Så jeg vil opfordre dig til at fortsætte den behandling, du er i gang med og at droppe dine spekulationer om, sygdom eller ikke sygdom.
Jeg ved ikke, om du har delt dine tanker med nogen, men hvis ikke, synes jeg, du skulle snakke med din mor eller din diætist om det. Eller evt med en anden voksen, du snakker godt med. Det er altid godt at lufte sine bekymringer ved at dele dem med nogen. Alene det kan gøre bekymringerne mindre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen