Brev
Anorexia??
Hej,
i de seneste 2 år har undret mig om jeg har Anorexia.
Jeg spiser næsten aldrig op af min mad, i skolen smider jeg den altid ud og jeg spiser næsten aldrig på andre tidspunkter.
Jeg føler mig heletiden overvægtig, også selvom jeg kun vejer 37-38 kg som en 12 årig dreng der går i sjette klasse.
Jeg har angst og depression oveni og aspergers.
Mvh P
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Det er godt at du er opmærksom på, hvordan dine tanker er om mad og vægt. Der er mange både piger og drenge i din alder, der fokuserer meget på hvordan de ser ud. Nok fordi, at der sker så mange ændringer med kroppen i puberteten – man udvikler sig fra barn til ung. Det er derfor også helt normalt at tage på i puberteten.
Jeg synes, at det vil være en god idé, at du taler med dine forældre om det. Så du ikke går og er bange for din vægt og det med maden, du ikke rigtig får spist. For det er vigtigt at du får mad, så du også kan koncentrerer dig og udvikle dig. Det vil måske også være rart for dig, at høre hvad de tænker om det. Du kan også tage en snak med sundhedsplejersken på din skole. Hun kan lave et tjek op på dig, i forhold til din vægt og dine tanker omkring vægt og mad. Det er nemlig meget vigtigt, at man ikke bare holder op med at spise, når man er i puberteten. Din krop har brug for sund mad, god søvn og motion, så den kan udvikle sig.
Jeg håber, du får samlet styrke til at tale med dine forældre. Hvis du har brug for det, kan du også altid ringe til BørneTelefonen på 116111 og snakke med en rådgiver.
Jeg ønsker dig alt det bedste og husk at passe godt på dig selv.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen