Brev
Anoreksi
BørneTelefonen har fjernet et navn på et hospital for at beskytte den unge.
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 16 år og jeg står lige nu i en meget svær periode. Det er over 2 måneder siden at jeg begyndte i behandling, på x hospital for spiseforstyrrelse. Så da jeg for lidt siden begyndte at tage meget på i vægt, føles det lidt som om at det hele blev for meget.
Man kan sige at jeg savnede den gamle mig (med svær anoreksi) , før behandling. Derfor er jeg lige nu i spisestop og jeg har ikke spist i over 50 timer. Mine forældre siger at jeg enten risikere at blive indlagt, komme på bosted eller komme ud og bo ved min far fast. (Mine forældre er nemlig skilt).
Jeg ved bare ikke hvad jeg skal tro/gøre, fordi jeg ville for alt i verden ikke begynde at spise igen, fordi jeg ved at jeg tager på igen. Hvad sker der når man ikke spiser?
Vh pige på 16 år.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tusind tak for dit brev. Jeg kan virkelig godt forestille mig, at du har det rigtig svært lige nu.
Hvor er du modig, at du skriver og spørger om vores hjælp. Jeg synes det er modigt, fordi jeg ved fra andre unge, hvor svært det er at gå imod sin anoreksi. Når du alligevel skriver og spørger om vores hjælp siger det mig at du har en indre styrke og et mod, som kan blive din livline til at få det bedre. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.
Jeg håber, at det er okay at jeg starter med at fortælle hvad jeg ved om anoreksi og hvordan jeg ser på det ude fra. Er det ok med dig?
Jeg har talt med mange unge, som har anoreksi og de fortæller, at det er, som om spiseforstyrrelsen har magt over deres liv. At den fortæller dem, at de skal gøre alt for ikke at tage på. De fortæller at de føler at de aldrig har fred for dens stemme. Er det mon noget du kan genkende?
Jeg forestiller mig at du har mange tanker om hvad du skal stille op, når anoreksien siger noget og de voksne omkring dig siger noget andet. Er det mon sådan?
Jeg ved fra mange unge, som er I behandling for anoreksi og derfor er begyndt at skulle spise igen, at det virkelig kan være svært at spise. Både fordi det kan gøre ondt i maven og fordi, at anoreksi er så svær en modspiller, at den ikke vil give slip på sin magt lige med det samme. Den vil blive ved med at kæmpe for, at man ikke spiser og den bruger virkelig tarvelige metoder.
Jeg ved godt, at det kan lyde lidt skørt, men jeg tænker somme tider på anoreksi som en virkelig dårlig ven. Kender du det, at nogen siger, at man er kommet i dårligt selskab. Det kan betyde, at man har fået en ven, som ikke gør noget godt for en.
Jeg ser anoreksien på samme måde som et dårligt selskab. En ven, som vil bestemme alt og ikke holder sig tilbage med at fortælle en alt det den synes man gør forkert. Den vil have sin vilje og hvis ikke man makker ret, så prøver den at nedgøre en og fortælle løgnehistorier, indtil man gør hvad den siger. Giver det mening?
Når man gør hvad den siger, så lader den som om, at den er en rigtig god og sød ven. Den roser en, siger at man er dygtig når man ikke spiser og den roser en for at holde på svære hemmeligheder over for de voksne man elleres stoler på.
På en måde bliver man afhængig af den ros man får. Det føles så godt, når anoreksien ikke fortæller en at man ikke dur til noget og derfor bliver man ved. Det kan føles umuligt at forestille sig, at man kan få det godt igen, hvis man spiser.
Du skriver at du for alt i verden ikke vil begynde at spise igen. Jeg ved, at der er mange unge som har det på samme måde. Men det er anoreksien, der siger det og ikke dig. Jeg ved jo ikke om det er sådan, men jeg fornemmer at du inderst inde ved at anoreksi kan være en meget farlig sygdom. En sygdom, som man i yderste tilfælde kan dø af, hvis ikke man følger sin behandling og begynder at spise.
Men jeg tror på dig. Jeg tror på at du kan overvinde anoreksien. Jeg ved, at mange formår at bruge deres styrke og mod til at overvinde anoreksien og begynde at spise igen. Det er det eneste “våben” mod anoreksien. Mennesker er nødt til at spise for at leve. Jeg tro på, at du kan det.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at dine forældre på en måde truer dig til at spise. Men jeg kan ikke forestille mig, at de ikke gør det for at hjælpe dig. Måske mærkes det ikke sådan lige nu. Måske kan I sammen finde på en måde, hvor du ikke føler dig truet men hjulpet. Tror du det?
Når man er tæt på et menneske med anoreksi, så ser det meget anderledes ud udefra end det mærkes at have det. Kan du forestille dig at møde en ung pige, som råber om hjælp mens et stort stærkt væsen holder hende fast?
Du ser hvordan væsnet bruger sin magt til at styre pigen rundt. Den får hende til at gøre dumme ting og skælder hende hele tiden ud, når hun ikke gør eller siger det den befaler.
Hvis man ser en pige blive styret sådan rundt, så skal man hjælpe hende. For alle mennesker har ret til frihed og til at vælge selv. Hvis du tænker på, at de voksne rundt om dig måske ser en pige, som bliver styret rundt af et uvenligt væsen, så kan det måske være lettere at lade dem hjælpe dig. Jeg ved det ikke men jeg håber det.
Hvis du har lyst kan du også ringe til os på BørneTelefonen på 116111. Her sidder altid en sød voksen som vil lytte og hjælpe. Vi kan prøve at finde ud af sammen, hvad der kan hjælpe dig til at få tillid til din behandling.
Måske har du hørt om Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade? Her ved de rigtig meget om hvordan du har det lige nu og de vil meget gerne tale med dig. Mange af rådgiverne hos LMS har selv kæmpet med spiseforstyrrelse og fået det bedre igen. Det kan være rigtig rart at snakke med nogen, som ved, hvordan du har det.
De ville også kunne hjælpe dine forældre til at støtte dig så du kan mærke at de er med dig og ikke imod dig. Du kan læse mere her LMS
Jeg håber sådan, at du vil tage det næste svære skridt og stole på, at de professionelle nok skal hjælpe dig igennem det her. Du har allerede vist stort mod ved at skrive herind. Jeg tror at du har mod til at sige fra overfor anoreksien også.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen