Aner ik hvad der sker med mig?

Hej.

Er meget forvirret her..

Jeg er en dreng, som snart fylder 17 år.

Har hele mit liv kæmpet med alt lige fra angst og depression til selvskade og mad.

Enten overspiser jeg, eller også spiser jeg ingenting. Har også kastet op en del i perioder.

I løbet af sommerferien begyndte jeg at spise normalt og derfor tog jeg et par kilo på.

For noget tid siden var der noget i mig der fik nok og spiste ikke i 80 timer i træk. Drak kun vand, energi drikke og kaffe. Jeg fik det dog så dårligt at jeg tvang mig selv til at spise en lille smule men bagefter det fik jeg det sygt dårligt.

Var ved at kaste op (ikke af egen vilje), fik nærmest feber, rystede, havde kvalme. Havde det så skidt, at jeg ikke engang selv kunne forstå det.

Jeg tvang jo mig selv til at spise fordi jeg havde det dårligt i forvejen men det gjorde bare det hele værre og nu er jeg nærmest bange for at spise igen.

Er ikke tynd. Nok omkring 51-52 kg og 165cm høj men har rigtig meget fedt.

Men seriøst. Hvad skete der lige der?? Kommer det til at være sådan her hver gang jeg spiser fra nu af? Er det psykisk noget jeg forestiller mig der sker fordi jeg var så nervøs over at spise eller var det fordi min krop ikke engang gider mad mere?

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 16 år.

I dit brev fortæller du, at du i hele dit liv har kæmpet med depression, angst, selvskade og mad. Har du nogensinde fået hjælp til at tackle de ting? Og er din familie klar over, hvordan du har det?

Det er ikke unormale ting, som du kæmper med. Men når det er noget, der har fulgt dig det meste af dit liv, så er det en rigtig god idé at få noget hjælp, så du kan få det bedre igen. Mit første råd er, at du fortæller det til din familie. Måske snakker I allerede om det, men nu skal I måske tage det skridtet videre. En ting I kunne gøre er at bestille en tid hos din læge. Her skal du fortælle din læge, hvordan du har det og hvordan du har haft det, det meste af dit liv. Lægen kan planlægge et videre forløb for dig. Lægen finder ud af, hvilke personer der kan hjælpe dig bedst muligt.

Din krop vil gerne have mad! Din krop har reageret helt naturligt på, at du ikke har spist noget mad i flere dage.  Når man ikke har spist i flere dage, så vender man sin mave til det. Når man så begynder at spise, så kommer maven virkelig på arbejde. Maven har i nogle dage ikke haft noget at arbejde med og pludselig får den noget mad, som den skal fordøje. Denne proces kan nemt gøre én rigtig utilpas.

Det er altså vigtigt, at man forsøger at spise selvom man ikke har lyst. Maven skal hele tiden have noget mad, som den kan fordøje. Når man spiser, er det også den måde vi får energi på. Når du kæmper med ting, som depression og angst, så er det meget vigtigt, at din krop og hjerne har energi til at tackle det. Så det er vigtigt, at du får spist.

Din krop kan også reagere på for meget kaffe og energi drik. Det er rigtig meget koffein i sådan nogle drikkevarer. For meget koffein kan også stresse kroppen og gøre én utilpas. Så pas på med at drikke for meget af det.

Jeg håber, at du får snakket med din familie og du får en tid hos din læge. Det tænker jeg, er det der vil hjælpe dig bedst. Hvis du synes det er svært, så er du meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111. Du kan også kontakte Landsforeningen Mod Spiseforstyrrelse og Selvskade. De er gode til at råde unge mennesker, der er i samme situation som dig. Det kan du gøre via dette link. http://lmsos.dk/

De bedste hilsner fra BørneTelefonen.

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser