Veninde i store problemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Mange tak for dit brev til vores brevkasse. Hvor er det altså fint, at du på din venindes vegne forsøger at skaffe hende hjælp i den vanskelige situation, hun står midt i. Jeg kan forstå, at din veninde har mistet sin far i en arbejdsulykke for fem måneder siden. Hun står ikke bare midt i en stor sorg, som er kompliceret, fordi det er et pludseligt tab, men sorgen bliver nok endnu større ved, at hendes mor, som hun burde kunne læne sig op ad og få støtte af, ikke synes at være der for hende. Det må være en ekstrem vanskelig situation for din veninde.

I en sådan situation ved vi fra samtaler med andre unge, der har mistet, at man kan have det så svært, at man næsten ikke kan finde ud af om man har brug for hjælp, hvem der kan hjælpe og hvilken form for hjælp man har behov for. Derfor er det så utrolig godt, hvis man har én der er tæt på, der kan hjælpe. Jeg blev helt rørt over at læse, at du ikke bare er der for din veninde, men at du også handler, så hun kan få den rette hjælp. SÅ godt gået.

Det er så fint, at din veninde går til psykolog, så hun har et bestemt sted – et "helle"- hvor hun kan få lov til at sige, mærke, mindes uden at skulle tage hensyn til, hvad andre mon måtte mene.

Jeg synes, det er meget bekymrende at høre om, hvordan din venindes mor har reageret på psykologens henvendelse. I stedet for en øget opmærksomhed og mere støtte og omsorg vender hun sin datter ryggen, hvilket må gøre rigtig ondt for din veninde. Man kan nærmest tale om, at hun udsættes for et dobbelt tab i denne her situation. Selv om voksne også kan reagere meget voldsomt på at miste en ægtefælle, har man som voksen et ansvar for at sørge for, at børnene får den hjælp, de har brug for, hvis man ikke selv er i stand til at give den.

Når moderen bruger ord som "tvangsfjernelse", siger det mig, at det må handle om en familie, hvor der er nogle vanskeligheder, der måske også går forud for tabet af faderen. Jeg synes, din veninde skal have kommunens hjælp til at finde ud af, hvilken konkret hjælp hun har behov for.

Jeg kan anbefale, at du siger til hende, at hun eventuelt kan ringe her til BørneTelefonen, hvor hun kan fortælle mere om sin situation, og hvor det er muligt, at vi kan tilbyde hende en bisidder, der kan følge med hende til et møde i kommunen, så hun får den rigtige hjælp. Hun kan ringe til BørneTelefonen på 116111. Jeg tror, det er vigtigt, at din veninde først og fremmest får ro på sin hverdag, før hun kan begynde at forholde sig til, hvad det betyder for hende at have mistet sin far.

Din veninde kan også selv henvende sig på kommunen og bede om at tale med en sagsbehandler – måske hun har brug for, at du følger med hende derop?

På sigt kan din veninde i forhold til sorgen bearbejde tabet hos psykologen. Hun kan også gå ind på hjemmesiden www.bornungesorg.dk, hvor hun kan læse rigtig meget om, hvilke tilbud der er for unge, der har mistet. De har bl.a. et chatforum, hvor man kan chatte med andre unge, der har mistet. De har også individuelle samtaler og gruppesamtaler, som kunne være en mulighed, hvis din veninde bor tæt på København, Århus eller Odense. Den bedste måde at komme godt igennem et tab er stadigvæk, at man har nogle gode voksne, venner og bekendte, der er der for hende og som kan "holde ud" at være der, høre, lytte og holde om.

Jeg sender jer begge to mine varmeste tanker.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.