Brev
trist
Hej bb.
Jeg er en dreng på 16, som ofte er trist. Jeg har tider jeg er glad, men de er meget få. Jeg har en kæreste som jeg elsker utrolig højt, og vi har været sammen 21 måneder.
Her på det sidste har der været nogle ting som har gjort hverdagen lidt mere grå end den var i forvejen. Min gudfar har fået konstateret kræft i hjernen på 3. Stadie, og så døde min farbror for to uger siden.
Udover dette var jeg trist i forvejen og jeg vidste ikke hvorfor, nu har jeg fået en grund, men det føles ikke som om det er det jeg er trist over.
Mine spørgsmål:1. Kunne det være depression??? 2. Burde jeg søge hjælp??
På forhånd tak. Fra F.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Mange tak for dit brev! Det er ikke så underligt, at du er ked af det lige nu, for jeg kan godt høre, at din gudfar betyder meget for dig. Men når du også har gået og følt dig trist, inden det skete, kan jeg godt forstå, at du er begyndt at tænke over, hvad det mon kan skyldes. Det er rigtig godt, du reagerer på det nu.
Det er svært at sige, hvad din tristhed skyldes, men det kan måske godt være en lettere depression. Det kan også "bare" være noget så enkelt som nervøsitet eller usikkerhed over, hvad der skal ske, når folkeskolen er forbi, eller nervøsitet over, at afgangsprøverne venter lige om hjørnet. Det er kun en læge, der kan afgøre, om du har en depression, så jeg tænker, at det vil være en god ide at tale med din læge.
Derudover tænker jeg, at det kan være rart for dig at få talt tingene grundigt og åbent igennem med dine forældre, en god ven, din kæreste eller andre. De ting, du har tæt inde på livet lige nu (dødsfald og sygdom), påvirker selvfølgelig en hel del, tænker jeg. Af den grund kan det være svært at finde det gode humør frem igen. De ting bør du også tale en masse om, hvis det påvirker dig.
Du kan også kontakte BørneTelefonen telefonisk, på sms eller på chat, så du kan få en mere konkret snak om, hvordan dit liv fungerer, hvor længe du har været nedtrykt, og hvornår det startede. Der sidder rådgivere parate til kunne tale med dig, så du skal endelig bare tage kontakt. Og du er jo ganske anonym, så du skal ikke bekymre dig om, hvorvidt vi kan se, hvem du er. Det kan vi ikke.
Vi er der for dig, hvis du har brug for det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen