Brev
Trauma?
Hej.
jeg har for tiden lagt mærke til at jeg har et psykisk problem, det har jeg haft længe nu.
Det hele startede da jeg var ca. 9 år gammel, min moster som vi var meget tætte ved, døde desværre i vores stue hvor hun sov, hun døde altså i sin søvn. Den morgen, vågnede hun ikke på det tidspunkt hun plejede, og jeg begyndte allerede at virke mistanke, og ville prøve at vække hende. Så jeg prøvede at kalde på hende og ruske til hende, men hun var hård som sten, og jeg husker stadig hvordan hun snorkede og lå. Så det var ret uhyggeligt at opleve i sådan en alder.
Men derefter begyndte jeg så at sige til min mor, jeg tror hun er død, og selvfølgelig græd jeg meget og blev ked af det. Og nu flere år senere, føler jeg virkelig at det stadig hjemsøger mig, mange år efter hendes død, har jeg haft et problem med, at hvis min mor sover og jeg hører hende snorke meget eller hun sover længere end hun plejer, bliver jeg rigtig meget paranoid, og kan slet ikke lade vær med at tænke på, hvis hun nu er død og bliver helt urolig, jeg kan slet ikke sove og falder kun til ro, hvis jeg kan mærke hun trækker vejret eller bevæger sig.
Det sker også til tider med mine søskende, men mest med min mor. Det sker ret ofte og nogle gange er det værre end andre, det lyder mærkeligt men nogle gange føler jeg at jeg ikke har sagt farvel og får skyldfølelse. Ved ikke om det er fordi jeg har fået trauma af den oplevelse jeg havde med min moster, derfor skriver jeg til jer og håber på i kan hjælpe.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Nogle gange kan en oplevelse sætte sig fast i kroppen – hvis man tænker på situationen, kan man måske ligefrem mærke, hvordan ens hjerte bankede, og man kan opleve hele situationen på ny.
Den oplevelse, du havde, da du var 9 år, er meget voldsom. Den er ikke kun voldsom, fordi du var et barn. Det ville også være en voldsom oplevelse for en voksen. Det er slet ikke mærkeligt, at den har sat sig hos dig, og at du nogle gange føler dig paranoid og nervøs, når din mor og dine søskende sover.
Der kan godt gå flere år, før det går sådan rigtig op for en, at man faktisk har brug for hjælp til at komme af med de tanker og følelser, sådan en oplevelse kan have efterladt. Det er et tegn på styrke, at du har fundet ud af, at oplevelsen stadig rumsterer hos dig! Næste skridt er at finde ud af, hvordan du kan få hjælp, så oplevelsen ikke påvirker dig i din dagligdag.
Til at starte med kunne du måske tale med din mor? Hvis du altså ikke allerede har gjort det. Måske kan du fortælle hende, at du er bekymret, når hun og dine søskende sover, og at du stadig tænker meget på det, der skete med din moster.
Det kan være, at det hjælper i sig selv. Hvis du og din mor snakker godt sammen, kan I måske lave en aftale om, at du siger det højt, hver gang du tænker på oplevelsen, og hvis du bliver ked af det, bange eller bekymret. Det kan være en meget stor støtte og hjælp at tale med nogen.
Det kan også være, at du har brug for at tale med en psykolog. Sådan en oplevelse kan nemlig have sat sig som et traume, og så vil en psykolog kunne hjælpe dig. Man kan starte med at gå til lægen og fortælle ham/hende om de tanker, følelser og bekymringer, man har. Så vil lægen finde ud af, hvilken hjælp, du har brug for. Måske kan din mor gå med dig?
Hvis du har brug for at snakke mere om det, er du også velkommen på Chatten eller telefonen hos os. Du har været udsat for en meget voldsom oplevelse, og det er helt naturligt, at du har brug for hjælp og støtte til at komme over den – også selvom det er nogle år siden.
Pas rigtig godt på dig selv.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen