Trauma?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Nogle gange kan en oplevelse sætte sig fast i kroppen – hvis man tænker på situationen, kan man måske ligefrem mærke, hvordan ens hjerte bankede, og man kan opleve hele situationen på ny.

Den oplevelse, du havde, da du var 9 år, er meget voldsom. Den er ikke kun voldsom, fordi du var et barn. Det ville også være en voldsom oplevelse for en voksen. Det er slet ikke mærkeligt, at den har sat sig hos dig, og at du nogle gange føler dig paranoid og nervøs, når din mor og dine søskende sover.

Der kan godt gå flere år, før det går sådan rigtig op for en, at man faktisk har brug for hjælp til at komme af med de tanker og følelser, sådan en oplevelse kan have efterladt. Det er et tegn på styrke, at du har fundet ud af, at oplevelsen stadig rumsterer hos dig! Næste skridt er at finde ud af, hvordan du kan få hjælp, så oplevelsen ikke påvirker dig i din dagligdag.

Til at starte med kunne du måske tale med din mor? Hvis du altså ikke allerede har gjort det. Måske kan du fortælle hende, at du er bekymret, når hun og dine søskende sover, og at du stadig tænker meget på det, der skete med din moster.

Det kan være, at det hjælper i sig selv. Hvis du og din mor snakker godt sammen, kan I måske lave en aftale om, at du siger det højt, hver gang du tænker på oplevelsen, og hvis du bliver ked af det, bange eller bekymret. Det kan være en meget stor støtte og hjælp at tale med nogen.

Det kan også være, at du har brug for at tale med en psykolog. Sådan en oplevelse kan nemlig have sat sig som et traume, og så vil en psykolog kunne hjælpe dig. Man kan starte med at gå til lægen og fortælle ham/hende om de tanker, følelser og bekymringer, man har. Så vil lægen finde ud af, hvilken hjælp, du har brug for. Måske kan din mor gå med dig?

Hvis du har brug for at snakke mere om det, er du også velkommen på Chatten eller telefonen hos os. Du har været udsat for en meget voldsom oplevelse, og det er helt naturligt, at du har brug for hjælp og støtte til at komme over den – også selvom det er nogle år siden.

Pas rigtig godt på dig selv.

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.